Opetusaikataulu ja koulutuspäivien pääsisällöt:
Koulutuspäivät pääsääntöisesti klo 9-16.
Koulutuspäivät 2025:
24.9.2025
Orientointi opintoihin. Ryhmän tutustuminen. Mitä psykoterapia on ja mihin sitä käytetään. Psykoterapian suhde muihin ohjausmuotoihin. Psykoterapeutilta edellytettävät ominaisuudet.
25.9.2025
Ratkaisukeskeisen työotteen perusteet
15.10.2025
Psykoterapian etiikka ja lainsäädäntö sekä lyhytterapeuttisopimus. Ratkaisukeskeisiä perustyömenetelmiä
18.11.2025
Ihmisen psyykkinen kasvu ja kehitys: varhaiset vuorovaikutussuhteet ja kiintymyssuhdeteoria.
4.11.2025
1. Työnohjaus
18.12.2025
Lasten ja nuorten mielenterveys ja psykoterapia,
ADHD, ADD, Asperger ja muut neuropsykiatriset oirekuvat
Koulutuspäivät 2026:
(koulutuspäivät tarkentuvat vielä)
16.1.2026
2. Työnohjaus
27.1.2026
Mentalisaatio
Ratkesterapeuttisen vuorovaikutuksen tutkiminen
Terapeuttisen kohtaamisen taidot
Allianssi
Vuorovaikutustaidot ryhmässä
Helmikuu 2026
Pelot ja ahdistuneisuushäiriöt
Maaliskuu 2026
Masennus ja bipolaarihäiriöt
Työuupumus
3.3.2026
3. Työnohjaus
10.4.2026
Kehollisuus ja tietoisuustaidot
20.4.2026
4. Työnohjaus
Toukokuu 2026
Riippuvuudet/addiktiot
9.6.2026
5.työnohjaus
Kesäkuu tai elokuu 2026
Ratkaisukeskeinen psykoterapia
25.8.2026
6. Työnohjaus
8.9.2026
Syömishäiriöt
Lokakuu 2026
Persoonallisuushäiriöt
12.10.2026
7. Työnohjaus
9.11.2026
Kriisit ja traumat, dissosiaatiot
Joulukuu 2026
Kognitiivinen psykoterapia
Kognitiivinen emootioteoria
8.12.2026
8. Työnohjaus
Koulutuspäivät 2027:
(koulutuspäivät tarkentuvat vielä)
Tammikuu 2027
Psykoosit
15.2.2027
Seksuaalisuus, häpeä ja syyllisyys
8.2.2027
9. Työnohjaus
Maaliskuu 2027
Itsemyötätuntokeskeinen terapia
Itsetunto-ongelmat
26.4.2027
10. Työnohjaus
Huhtikuu 2027
Lyhytterapeutti-yrittäjyys ja palvelun markkinointi
Toukokuu 2027
Opinnäytetyöt esitetään ryhmässä.
Opintokokonaisuus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina!
Toteutusta koordinoi:
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani
Opiskelija osallistuu opetukseen reaaliaikaisen verkkoyhteyden kautta omalta työ/kotikoneeltaan. Paikkaan sidottua lähiopetusta koulutus ei sisällä lainkaan.
Koulutuksen painopistealueina ovat ratkaisukeskeinen taustafilosofia ja voimavarakeskeiset työmenetelmät myönteisen muutoksen edesauttamiseksi vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä.
– Orientointi opintoihin. Ratkaisukeskeisen työotteen perusteet
– Ratkaisukeskeiset työmenetelmät lyhytterapeuttisessa työskentelyssä
– Lyhytterapeuttinen prosessi ja siihen soveltuvat ratkaisukeskeiset metodit
– Mitä psykoterapia on ja mihin sitä käytetään. Psykoterapian suhde muihin ohjausmuotoihin. Psykoterapeutilta edellytettävät ominaisuudet.
– Psykoterapian tuloksellisuutta määrittävät tekijät ja näyttöön perustuva psykoterapia
– Hoitoon liittyvä lainsäädäntö, hoidon palvelujärjestelmä ja psykoterapian etiikka
– Ihmisen psyykkinen kasvu ja kehitys: varhaiset vuorovaikutussuhteet ja kiintymyssuhdeteoria
– Lasten ja nuorten mielenterveys
– Kriisit ja traumat
– Masennus
– Pelot ja ahdistuneisuushäiriöt
– Päihdeongelmat
– Psykoosit
– Persoonallisuushäiriöt
– Syömishäiriöt
– Ratkaisukeskeinen psykoterapia
– Kognitiivinen psykoterapia
– Perhe- ja pariterapiat
– Psykofyysinen psykoterapia ja mindfulness
Koulutuksen rakenne
Opetus järjestetään verkkokoulutuksena, johon sisältyy 20 koulutuspäivää ja 10 x 1,5h työnohjausta. Koulutukseen kuuluu lähijaksoilla pienryhmäopetusta, itsenäisiä harjoituksia, asiakastyöskentelyä, vertaisryhmätyöskentelyä lähijaksojen välissä sekä kirjallisia välitehtäviä ja opinnäytetyö sekä kehittämistehtävä.
Koulutukseen kuuluu:
– 20 koulutuspäivää + välityöskentely ja -tehtävät
– psykiatrian ja psykoterapia-alan peruskirjallisuus
– muu oheislukemisto esim. lainsäädäntö
– opinnäytetyö (terapia-alan tietopainotteinen kirjallinen työ)
– soveltava oman työn kehittämishanke
– asiakastyö (100 h, vähintään 10 eri asiakasta) ja siihen liittyvä litterointi, oppimisanalyysi ja reflektio
– pienryhmätyönohjaus (10 x 1,5 h)
– vertaisryhmätapaamiset (8 x 2 h)
– syventävä kirjallisuus (12 + 3 kirjaa)
Seminaaripäivät koostuvat aamupäivän teoriapainotteisesta osuudesta ja iltapäivän käytännön harjoittelusta.
Pienet muutokset koulutusrakenteissa ovat mahdollisia jatkuvan kehittämistyön edistämiseksi.
Koulutus antaa yleisnäkemyksen ihmisen kasvuun ja kehitykseen, psykiatriseen diagnostiikkaan, eri psykoterapian viitekehyksiin ja niiden käyttämiin teorioihin ja käytäntöihin ja psykoterapian näyttöön sekä etiikkaan. Koulutuksen käytyään osallistujalla on paremmat valmiudet toimia terapeuttisessa ja ohjaavassa työssä tuloksellisesti.
Koulutuskokonaisuus antaa valmiudet toimia ratkaisukeskeisenä lyhytterapeuttina.
Henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita psykoterapeuttisista ja ohjauksellisista työskentelymenetelmistä ja niiden tuloksellisesta soveltamisesta omien asiakkaidensa kanssa. Peruskoulutukseksi soveltuu sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan alan korkeakoulututkinto. Tullakseen hyväksytyksi koulutukseen, hakijalla tulee olla vähintään 120 opintopisteen edestä yhtenäinen kasvatus-, sosiaali- tai terveysalan perustutkinto.
Koulutuksesta on hyötyä myös valmiille psykoterapeuteille, jotka kokevat tarvitsevansa lisäoppia lyhytterapeuttisten prosessien ohjaamisessa. Koulutus toimii sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiden täydennyskoulutuksena.
Koulutus täydentää myös sosiaali- ja terveysalan tai muun soveltuvan alan perustutkintoa psykoterapeuttisten valmiuksien osalta. Koulutuksessa on huomioitu Valviran vaatimukset. Koulutus antaa lyhytterapeuttipätevyyden, joka ei kuitenkaan ole Valviran laillistama terveydenhuollon ammattinimike. Tällä koulutuksella on laadunvarmistuksen takeena rekisteröity tavaramerkki ”Siria sertifioitu lyhytterapeutti”, jota saa käyttää vain tämän koulutuksen suorittaneet henkilöt.
Koulutusjohtaja, konseptin omistaja:
Sirkku Ruutu, sirkku.ruutu@siria.fi. Toimitusjohtaja Siriassa.
Muut kouluttajatiedot tarkennetaan kevään 2025 aikana.
5200 € / opiskelija
Jessica Jokelainen
jessica@kainula.fi
p. 044 3282 181
Koulutukseen hakeminen
Opiskelijavalinta tapahtuu pääosin kirjallisten hakemusten perusteella. Heti ilmoittautumisen jälkeen opiskelija vastaa seuraaviin kysymyksiin ja lähettää vastauksensa koulutuksen yhteyshenkilölle (Jessica Jokelainen / jessica@kainula.fi).
Opiskelijavalinnoista vastaa Sirian kouluttajatiimi.
Kesäyliopiston perustietojen ohella hakija vastaa seuraaviin kysymyksiin kirjallisesti:
1. Peruskoulutusvaatimuksena on vähintään 120 op:n sosiaali-, terveys-, kasvatus- tai ohjausalan tutkinto. Mikä tutkinto sinulla on, missä ja milloin suoritettu?
2. Työkokemus sosiaali-, kasvatus-, ohjaus- tai terveysalalta?
3. Pystytkö suorittamaan lyhytterapiaopintoihin liittyvän asiakasharjoittelun (100h) omassa
työpaikassasi? Kyllä/Eia. Jos pystyt, millainen on asiakaskuntasi?
b. Jos et pysty, miten aiot hankkia asiakkaasi? (asiakas hankinta on opiskelijan omalla vastuulla)
4. Koulutus perustuu aikuispedagogiikkaan ja vaatii itseohjautuvuutta. Jokaisen seminaaripäivän välissä on luettavaa kirjallisuutta. Miten kykenevä olet huolehtimaan suunnitelmallisesta ja itsenäisestä omien opintojesi aikataulussa pysymisestä? (asteikolla 1-10)? Perustele numeerinen vastauksesi, kiitos.
5. Koulutuksen yksi työmuoto on opiskelijakollegan kirjallisten töiden lukeminen/reflektointi ja vertaisryhmäpohdinnat. Tavoitteena on hyödyntää ryhmässä olevaa osaamista kollektiivisen oppimisprosessin aikaansaamiseksi. Oletko sitoutunut tämänkaltaiseen työskentelyyn ja löytämään yhteistä aikaa vertaiskeskusteluihin seminaaripäivien ulkopuolella?
6. Koulutuksessa harjoitellaan lyhytterapeuttisia työmenetelmiä pienryhmissä. Tämä edellyttää kykyä ja halua jakaa oman elämän pienehköjä työstettäviä teemoja ja kehityshaasteita. Asteikolla 0-10, miten halukas/kyvykäs koet olevasi tämänkaltaiseen työskentelyyn? Perustele vastauksesi:
7. Koulutus sisältää 20h (10 x 90 min) asiakastyön case-työnohjausta pienryhmässä. Missä määrin ryhmätyönohjaus on sinulle tuttu työtapa?
8. Koulutukseen ei kuulu yksilötapaamiset opiskelijan ja kouluttajan kanssa. Näin ollen koulutus vaatii vahvaa kykyä itseohjautuvaan työskentelyyn ja asennetta, että oppiminen tapahtuu opiskelijaa itseään varten. Koetko voivasi sitoutua itsearviointiin ja vertaisarviointiin opinnoissa?
9. Koulutuksen aikana saatu palaute voi joskus haastaa aiempia käsityksiä itsestäsi. Millainen koet olevasi palautteen vastaanottajana ja aitoon opiskelijan rooliin asettumisessa?
10. Ryhmässä voi olla eri osaamistaustaisia ihmisiä. Jotkut aihealueet voivat olla joillekin tuttuja entuudestaan. Miten hyvin pystyt sietämään monia eri näkökulmia ja auttamaan opiskelijakollegaa syventämään omaa osaamistaan alueille, joilla itse olet jo vahva?
11. Mitkä ominaisuudet tekevät sinusta omasta mielestäsi soveltuvan lyhytterapeutiksi?
12. Kerro lyhyesti, miksi juuri tämä koulutus kiinnostaa sinua.
13. Asteikolla 0-10, paljonko koet, että sinulla on tällä hetkellä psyykkistä energiaa suoriutua vaativasta koulutuksesta? Kerro, millainen yleinen elämäntilanteesi on tällä hetkellä.
Valintakriteereissä painotetaan seuraavia alueita:
– tarkoituksenmukainen koulutus- ja työkokemustausta (opiskelijan soveltuvuus voidaan tarvittaessa varmistaa puhelinhaastattelulla)
– mahdollisuus itsenäiseen asiakashankintaan
– valmius itseohjautuvaan ja vastuulliseen aikuisopiskeluun
– halu edesauttaa myös muiden ryhmäläisten opinnoissa onnistumista
– sisäinen motivaatio lyhytterapeuttiseen työskentelyyn
– hakujärjestys
Kirjallisuuteen kuuluu yleisiä psykoterapian ja psykiatrian oppikirjoja ja syventävää ratkaisukeskeistä kirjallisuutta. Yhteensä noin 18 kirjaa.
Palautteita opiskelijoilta koulutuksesta:
”Heti opintojen alkaessa olin iloisesti yllättynyt, kuinka käytännönläheistä opiskelu oli. Olen aina ollut pohdiskeleva ja nauttinut omien mielipiteiden sekä oivallusten muodostamisesta, ja tunsin heti, että tämä opiskelumuoto oli tehty minua varten.”
”Opintojen myötä olen peilannut asioita vahvasti myös omaan henkilökohtaiseen elämääni. Tämä matka on ollut enemmän kuin vain ammatillinen koulutus – se on ollut syvä henkinen kasvu, jota ei voi mitata rahassa. Koen, että tämä on vasta alkua omassa kehitystarinassani.”
” Vaikka lähdin opiskelemaan ensisijaisesti vahvistaakseni ammatillisia taitojani palkkatyössä, jo varhain opintojen aikana heräsi kipinä perustaa oma yritys ja rakentaa jotakin täysin itselleni merkityksellistä. Tämä on yksi suurimmista asioista, joita opinnot ovat minulle antaneet.”
”Olen saanut muokata sisäistämiäni menetelmiä ja oppeja omanlaisikseni, viedä niitä käytäntöön ja rakentaa oman maailmani mielenterveyden ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ympärille. Tämä on tuonut minulle vapautta ja mahdollisuuden tarjota muille jotain ainutlaatuista – omaa näkemystäni ja osaamistani.”
”Opintojen aikana olen myös tutustunut upeisiin ihmisiin, joiden kanssa syntynyt yhteys tuntuu kestävän opintojen päättymisen jälkeenkin. Tämä on ollut eheyttävä kokemus”
Voit perua ilmoittautumisen maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään (24.8.2025) asti. Viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautuminen on sitova, eikä sitä voi perua ja opiskelija on velvollinen maksamaan koulutusmaksun kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen peruutus tulee tehdä kirjallisesti sähköpostitse osoitteeseen mira@kainula.fi.
Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani