Oppimiskeskus Kainula/Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani
Itsenäisesti suoritettavat verkko-opinnot
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina perehtymällä oppimateriaaliin, palauttamalla oppimistehtäviä ja/tai tekemällä verkkotenttejä oppimisympäristössä.
Opiskelu on täysin itsenäistä. Akateeminen opiskelu edellyttää itseohjautuvuutta, hyviä opiskeluvalmiuksia sekä suunnitelmallisuutta.
Opintojaksoilla on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista valitset itsellesi sopivan.
Markkinoinnin opintokokonaisuudessa käsitellään markkinoiden rakenteita ja toimintaa, kilpailustrategioita, kuluttajakäyttäytymistä ja markkinointiviestintää sekä markkinoinnin suunnittelua ja johtamista. Voit syventyä myös vastuullisen markkinoinnin, kansainvälisen liiketoiminnan tai vähittäiskaupan teemoihin.
Opinnot suoritettuasi ymmärrät markkinoinnin osana yritysten ja organisaatioiden ydintoimintoja. Opintojen jälkeen osaat soveltaa markkinoinnin peruskäsitteitä liiketoimintaan, tunnistat kysyntään ja kilpailuun liittyviä haasteita ja ymmärrät, miten asiakkaan kokemus tuotteesta tai palvelusta muodostuu.
PERUSOPINTOKOKONAISUUS SISÄLTÄÄ SEURAAVAT OPINTOJAKSOT:
Pakollinen opintojakso:
Markkinoinnin perusteet 6 op
Lisäksi valitaan vähintään 20 op seuraavista:
Vastuullinen liiketoiminta 6 op
International Business 6 op
Strateginen vähittäiskaupan johtaminen 6 op
Oman osaamisen tuotteistaminen 2 op
Kuluttajakäyttäytyminen 6 op
Organisaatioviestintä 6 op
Markkinoinnin johtaminen 6 op
Markkinoinnin perusteet 6 op
Sisältö:
Markkinoinnin perusmäärittelyt. Ostokäyttäytyminen. Segmentointi. Markkinointi-informaatio ja markkinointitutkimus. Tuote, hinta, jakelu, markkinointiviestintä. Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen. Suhdemarkkinointi, palvelujen markkinointi ja nonprofit-organisaatioiden markkinointi. Digitaalinen markkinointi.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinoinnin roolin länsimaisessa markkinataloudessa,
• nimetä markkinoinnin tärkeimmät tehtävät ja perusprosessit,
• määritellä markkinoinnin perustyökalut,
• soveltaa luentoaineistoista opittua harjoituksissa/itseopiskelutehtävissä,
• arvioida kriittisesti markkinoinnin suuntauksia.
Suoritustapa:
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina perehtymällä oppimateriaaliin ja tekemällä verkkotentin oppimisympäristössä. Opintojaksolla on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista valitset itsellesi sopivan.
Vastuullinen liiketoiminta 6 op
Sisältö:
Vastuullisuuden käsite. Vastuullisen liiketoiminnan periaatteet. Asiakaslähtöinen vastuullisuus. Vastuulliset kilpailukeinot. Vastuullisuutta edellyttävä lainsäädäntö. Vastuullinen innovaatio.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvata, mitä vastuullisuus tarkoittaa koko yrityksen liiketoimintaa leikkaavana ajattelu- ja toimintatapana,
• tulkita yrityksen toimintaympäristön trendejä vastuullisuuden näkökulmasta,
• ymmärtää, mitä vastuullisuus merkitsee yrityksen perustoimintojen johtamisessa, tuote-, hinta- ja viestintäpäätöksissä sekä sidosryhmäsuhteissa,
• soveltaa vastuullisuuden näkökulmia liiketoiminnan kehittämisessä.
Suoritustapa:
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina perehtymällä oppimateriaaliin ja palauttamalla oppimistehtäviä. Opintojaksolla on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista valitset itsellesi sopivan.
Lisätiedot:
Edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Markkinoinnin perusteet tai vastaavat tiedot.
International Business 6 ECTS credits
Content:
• key concepts of international business theory and practice,
• key actors of international business and principles of their operations,
• major elements of political, legal, economic environments, related risks,
• cultural dimensions and risks in the light of international business communication and relationship-building,
• essentials of business ethics in the international context,
• essentials of international trade, FDI and regional economic integration,
• key features of emerging markets’ business environment and local actors.
Objectives:
Knowledge related objectives:
Student will be able to:
• define the main concepts of international business,
• understand the complexity and dynamic nature of international business,
• develop an overview about main actors, economic and political forces of international business,
• understand the underlying rationales of the impact of international environment on business activities,
• identify and classify the major risks and opportunities of global marketplace.
Skills related objectives:
Student will be able to:
• interpret the trends and realities of global business environment in relation to multicultural business planning,
• compare international markets according to their risks and opportunities for doing business.
Study methods:
Independent study online and an online exam in Moodle platform
The study unit starts in period 4 (16.3. – 29.5.2026).
Teaching languages:
English
Strateginen vähittäiskaupan johtaminen 6 op
Sisältö:
Strategia-ajattelu ja vähittäiskaupan strateginen johtaminen. Vähittäiskauppaliiketoiminta ja sen tutkimus. Ketjutason strategiset valinnat ja linjaukset, konseptijohtaminen, kaupan markkinointistrategiat. Hankinta- ja logistiikkaosaaminen. Operatiivisten liiketoimintaprosessien johtaminen ja ohjaus (esim. BSC). Asiakaskokemus ja asiakkuuksien johtaminen. Digitalisaatio, moni- ja monikanavaisuus.
Osaamistavoitteet:
Tiedolliset:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää strategia-ajattelun kenttää ja keskeiset käsitteet,
• ymmärtää vähittäiskauppaan liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen sekä hahmottaa vähittäiskaupan liiketoiminta- ja konseptijohtamisen kokonaisuuden,
• tuntee strategisen johtamisen prosessin, sekä vähittäiskaupan strategiset erityispiirteet ja menestystekijät,
• tuntee operatiivisen liiketoiminnan johtamisen työvälineitä sekä ymmärtää tuloksen ja myynninjohtamisen merkityksen niin asiakkaan kuin henkilöstön näkökulmista.
Taidolliset:
• kykenee luomaan kokonaiskuvan vähittäiskaupan liiketoiminnan johtamisesta, sekä analysoimaan ja suhteuttamaan kaupan alan strategisia menestystekijöitä,
• pystyy jäsentämään strategiaprosessin ja operatiivisen johtamisen yhteyden,
• omaksuu arvoketjuajattelun ja sen merkityksen kilpailutekijänä,
• omaksuu esimiestyöhön liittyvän vastuun henkilöstön osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä,
•osaa hyödyntää tutkimustietoa ja -menetelmiä kriittisesti liiketoiminnassa, ja kykenee soveltamaan kurssilla hankkimaansa tietoa käytännön työelämässä.
Opintojakso antaa valmiuksia toimia vähittäiskaupan palveluksessa erilaisissa esimies- ja asiantuntijatehtävissä.
Suoritustapa:
Verkko-opinnot: verkkovälitteiset luennot, verkkotentti, kirjallinen tehtävä, itsenäinen työskentely
Vierailijaluentoja vähittäiskaupan eri osa-alueiden käytännön asiantuntijoilta.
Kirjallinen yksilötyönä tehtävä harjoitustehtävä, jossa opiskelija perehtyy valitsemaansa teemaan syvällisemmin.
Aikataulu:
Opintojakso toteutetaan vain syyslukukaudella 2025. Huomioi opetuksen ajankohdat opintojen suunnittelussa!
Oman osaamisen tuotteistaminen 2 op
Sisältö:
Akateemiseen yrittäjyyteen liittyvät keskeiset piirteet ja tekijät. Yrittäjyyden ja tulevaisuuden työelämävalmiuksien tarkastelu ominaisuuksien, osaamisen ja arvojen valossa. Opiskelijan omien ominaisuuksien, arvojen, osaamisen sekä tieto- ja taitopotentiaalin arviointi erilaisten menetelmien kautta; tulevaisuuden työuramahdollisuuksien arviointia. Osaamisen tuotteistaminen.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää yrittäjyyden tarjoamat mahdollisuudet ja esteet,
• osaa arvioida omia ominaisuuksiaan, osaamistaan sekä tieto- ja taitopotentiaaliaan sekä tuntee näiden arviointiin liittyviä menetelmiä,
• osaa tunnistaa niin yrittäjän kuin palkansaajankin näkökulmista markkinoita, joilla omille vahvuuksille ja osaamiselle olisi kysyntää.
Suoritustapa:
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina perehtymällä oppimateriaaliin ja palauttamalla oppimistehtäviä. Opintojaksolla on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista valitset itsellesi sopivan.
Kuluttajakäyttäytyminen 6 op
Sisältö:
Kulutuskulttuurit. Arvot ja asenteet. Päätöksenteko. Kuluttajien kognitiiviset ja affektiiviset prosessit. Kokemuksellinen kuluttaminen. Asiakaslähtöinen markkinointi.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kuvata kuluttajan sisäisiä ja kulutusympäristöön liittyviä tekijöitä, jotka muovaavat kulutusta ja kuluttajien toimintaa,
• määritellä kuluttajakäyttäytymisen peruskäsitteet ja lähestymistavat,
• tunnistaa, eritellä ja analysoida kuluttajia ja kulutusta koskevaa tietoa,
• arvioida yrityksen markkinointipäätöksiä kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta,
• ratkaista kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä ajankohtaisia ongelmia.
Suoritustapa:
Verkko-opinnot, itsenäinen työskentely, Moodleen palautettava tehtävä, kuusi osatenttiä
Aikataulu:
Opintojakso on suoritettavissa tammi- toukokuussa. Oppimisympäristö avautuu viikolla 3.
Osatentit voit suorittaa omassa aikataulussa ja lisäksi kirjoitat oppimispäiväkirjan.
Lisätiedot:
Edeltävinä opinnoita edellytetään opintojakso Markkinoinnin perusteet.
Organisaatioviestintä 6 op
Sisältö:
Viestinnän johtaminen ja suunnittelu. Työyhteisö- ja johtamisviestintä. Mediasuhteet ja kriisiviestintä. Sidosryhmäsuhteet. Sosiaalinen media yhteisöviestinnässä.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• määritellä viestinnän osana yritysten ja yhteisöjen strategista johtamista,
• soveltaa viestinnän teorioita ja malleja työelämän viestintätilanteisiin,
• tunnistaa erilaiset viestintätilanteet ja valita niihin soveltuvat viestintävälineet,
• rakentaa viestintäsuunnitelman,
• etsiä viestintään liittyvää tutkimustietoa, arvioida sitä kriittisesti ja hyödyntää sitä viestintäaiheisessa päättötehtävässä.
Suoritustapa:
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina perehtymällä oppimateriaaliin ja palauttamalla oppimistehtäviä. Opintojaksolla on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista valitset itsellesi sopivan.
Lisätiedot:
Edeltävinä opinnoita edellytetään:
Kauppatieteiden opiskelijat: Markkinoinnin perusteet ja Johtamisen perusteet.
Kaikilla muilla Markkinoinnin perusteet tai Johtamisen perusteet.
Markkinoinnin johtaminen 6 op
Sisältö:
Markkinoinnin toimintaympäristön ja kilpailutilanteen arviointi. Markkinoinnin strateginen suunnitteluprosessi. Markkinoinnin kilpailukeinojen ja suhdemarkkinoinnin hyödyntäminen. Markkinoinnin organisointi ja kontrollointi.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää kokonaisvaltaisesti markkinoinnin johtamisen viitekehyksen strategiatasolta aina käytännön toimenpiteisiin ja niiden vaikutuksiin saakka,
• tiedostaa perinteisten markkinointiohjelmien sekä suhdemarkkinoinnin vaikutukset yrityksen kilpailukykyyn,
• ymmärtää markkinatutkimuksen sekä markkinoinnin kontrolloinnin roolin osana markkinoinnin suunnittelua ja johtamista,
• osaa soveltaa markkinoinnin päätöksentekoon tarvittavia apuvälineitä ja analyysejä toiminnan kehittämiseksi,
• osaa analysoida markkinointistrategian ja toimenpiteiden onnistuneisuutta sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä apuna käyttäen.
Suoritustapa:
Verkko-opinnot: verkkoluennot ja -materiaali, tentti ja harjoitustyö
Markkinoinnin perusopinnot sopii kaikille markkinoinnista, asiakkaista ja innovaatioista kiinnostuneille. Opinnot antavat valmiuksia toimia erilaisissa markkinoinnin asiantuntija-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä.
460 €
Hinta on opintojen kokonaishinta sisältäen Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston palvelumaksuosuuden 26 op (234 €) ja Kainuun kesäyliopiston osuuden (226 €).
Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston palvelumaksuosuus maksetaan verkkopankissa siinä vaiheessa, kun opiskelija aktivoi opinto-oikeuden Itä-Suomen avoimeen yliopistoon.
Kainuun kesäyliopiston opintomaksuosuus laskutetaan kevätlukukauden 2026 alussa.
Opintomaksut ovat arvonlisäverottomia.
Mira Huotari
mira@kainula.fi
p. 040 1488 591
Opinnot vastaavat Itä-Suomen yliopiston tutkintovaatimuksia
Ilmoittautumisen Kainuun kesäyliopiston opintoihin voi perua maksutta opintojen viimeiseen varsinaiseen ilmoittautumispäivään saakka edellyttäen, että opiskelija ei ole aktivoinut opinto-oikeutta avoimeen yliopistoon tätä aiemmin.