KOULUTUSPÄIVÄT:
Koulutuspäivät pääsääntöisesti 9-16.
TYÖNOHJAUKSET:
Työnohjaus 1,5 h/kerta.
Loput työnohjauksien ja koulutuspäivien aikatauluista tarkentuu myöhemmin.
Ilmoittautuminen on päättynyt.
Koulutusta koordinoi:
Oppimiskeskus Kainula
Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 B, 3.krs
87100 Kajaani
Koulutus järjestetään kokonaisuudessaan verkkovälitteisesti.
Opintokokonaisuuteen sisältyy 12 opetuspäivää ja lisäksi 10 tuntia ryhmätyönohjausta (5 x 2 t), jonka keskiössä on koulutuksenaikainen asiakastyöskentely. Opetuspäivät ja ryhmätyönohjaukset toteutetaan reaaliaikaisen verkkoyhteyden avulla, johon opiskelija osallistuu omalta koti/työkoneeltaan.
Koulutukseen kuuluu lisäksi itsenäisiä harjoituksia, kirjallisuuden reflektointia, vertaisryhmätyöskentelyä (8 x 2 t) lähijaksojen välissä sekä kirjallisia välitehtäviä ja omakohtainen kehittämishanke, joka on ratkaisukeskeinen omaan työhön liittyvä soveltava taideterapeuttisen prosessin kuvaus. Opetuspäivät koostuvat aamupäivän käytännönläheisestä teoriasta ja iltapäivän käytännön taideterapeuttisesta harjoittelusta. Osallistujilta edellytetään halua ja kykyä tutkia itseään taideterapeuttisten metodien avulla.
Pienet muutokset koulutusrakenteissa ovat mahdollisia jatkuvan kehittämistyön edistämiseksi.
Asiakastyö ja sen raportointi:
Koulutukseen kuuluu vähintään 70 t (vähintään viiden eri asiakkaan kanssa) oikeaa taideterapeuttista asiakastyötä koulutuksen aikana. Osa asiakastyöstä nauhoitetaan asiakkaan luvalla ja opiskelija tekee siitä oppimisanalyysin. Vastuukouluttajat hyväksyvät raportoinnin. Asiakastyöskentelyyn kuuluu 10 t kouluttajien vetämää ryhmätyönohjausta.
Vertaisryhmätapaamiset:
Vertaisryhmätapaamiset tapahtuvat lähipäivien ulkopuolella noin kerran kuukaudessa pienryhmissä. Tapaamiset voivat olla jonkun vertaisopiskelijan työpaikalla ja liittyä oikeiden asiakkaiden kohtaamiseen ja ratkaisukeskeisen taideterapeuttisen työotteen harjoittelemiseen ja vertaispalautteen antamiseen. Vertaisryhmätapaamisia voidaan myös käyttää kirjallisuuden teemojen syventämiseen, kehittämishankkeen sparraamiseen tai muuhun oppimisen edistämiseen. Vertaistapaamista raportoidaan vastuukouluttajille.
Koulutuksen painopistealueina ovat ratkaisukeskeinen taustafilosofia ja voimavarakeskeiset työmenetelmät myönteisen muutoksen edesauttamiseksi vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä. Tässä koulutuksessa taideterapeuttisille lopputuotoksille ei aseteta laadullisia vaatimuksia, vaan keskiössä on mielen hyvinvointia edistävä prosessi. Koulutukseen voi osallistua, vaikka ei olisi aiempaa taiteellista koulutusta tai erityistä lahjakkuutta.
”Ratkaisukeskeisessä taideterapiassa ei korosteta menneisyyttä vaan keskustelu ja työskentely suunnataan tulevaisuuteen ja tavoitteisiin. Terapian tavoitteena on nostaa esille positiiviset voimavarat ja muutoksen mahdollisuudet, jotka ovat juuri nyt käytettävissä. Myös menneisyyttä voidaan tarkastella, jos se on asiakkaan omasta mielestä tarpeellista ja merkityksellistä. Tällöinkin työskentelyn lähtökohtana on asiakkaan voimavarojen tunnistaminen, ei ongelmiin keskittyminen.
Humanistisesti suuntautuneessa ratkaisukeskeisessä taideterapiassa asiakkaan kuvia ei analysoida tai tulkita. Keskeistä on se, mitä merkityksiä kuvan tekijä itse töilleen antaa. Taidetuotosten (kuvien) äärellä käytävään keskusteluun liittyvät ratkaisukeskeiset kysymykset toimivat työvälineinä, joiden avulla asiakas tulee kuulluksi oman elämänsä asiantuntijana ja hän osallistuu aktiivisesti oman tulevaisuuden suunnitteluun sekä tavoitteidensa asettamiseen.” – Hilkka Putkisaari
Koulutuksen teema-alueita:
– Kuvallinen työskentely voimavarakeskeisessä taideterapiassa
– Kirjallisuusterapian mahdollisuudet taideterapeuttisessa ohjaamisessa
– Kehollinen tunnetyöskentely ja minikonstellaatiot
– Muovailu ja musiikki osana voimavarakeskeistä taideterapeuttista työskentelyä
– Mielikuvaharjoitteet ja mindfulness luovien terapiamenetelmien tukena
– Voimavarakeskeinen valokuvaaminen terapeuttisena työskentelymetodina
– Tarinallisuus identiteetin kirkastamisessa, arvotyöskentely ja metaforat osana luovaa terapiatyöskentelyä
– Oman luovan prosessin aktivointi voimaannuttavan visioinnin kautta/ Opiskelijan oman identiteetin tutkiminen taideterapian keinoin.
Tavoitteena on vastata ihmisten kasvaneeseen mielenterveydelliseen ahdinkoon ja luoda uudenlaisia ja tehokkaita tukimalleja varhaisen tuen palveluille. Koulutuksen avulla pyritään luomaan mielenterveyttä tukevia palveluja oikea-aikaisesti ennen kuin ongelmat ovat ehtineet kehittyä vakaviksi. Painopiste koulutuksessa on käytännönläheisissä, turvallisissa ja voimavarakeskeisissä asiakastyön interventioissa. Ratkaisukeskeisen taideterapian menetelmät sopivat myös ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen psykososiaalisen tuen keinoin.
Koulutuksen käytyään osallistujalla on paremmat valmiudet toimia terapeuttisessa, vuorovaikutuksellisessa ja ohjaavassa työssä myönteisen tuloksellisesti erilaisten asiakkaiden kanssa.
Henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita ratkaisukeskeisistä lyhytterapeuttisista ja luovista työskentelymenetelmistä ja niiden tuloksellisesta soveltamisesta oman asiakaskuntansa kanssa.
Opinnot voi aloittaa, mikäli opiskelijalla on edeltävinä opintoina sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan alan tutkinto.
Koulutukseen osallistuminen edellyttää mahdollisuutta tehdä taideterapeuttista asiakastyötä.
Hilkka Putkisaari
KM/luokanopettaja, sosionomi ja kuvataideterapeutti (AMK), ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti (Valvira, Kela, VET), taidepsykoterapeutti (Kela), kognitiivinen lyhytterapeutti (Kela), parisuhde- ja seksuaaliterapeutti, kliininen seksologi (NACS), tunnekeskeinen pariterapeutti (ICEEFT), työnohjaaja (STOry), johdon ja esimiesten työnohjaaja Master CSLE (JoTo)
Sirkku Ruutu
Psykologi (PsM), luokanopettaja (KM), ratkaisukeskeinen kouluttajapsykotera-
peutti (Valvira, Kela, VET), kognitiivinen lyhytterapeutti (Kela), johdon ja esimiesten työnohjaaja (MIF, STOry), tietokirjailija (AlmaTalent), MCC-coach (ICF)
Kouluttajat ovat oman alansa uranuurtajia ja kirjoittaneet useita ratkaisukeskeisiä kirjoja, joita käytetään laajasti muissakin koulutuksissa.
Muita asiantuntijakouluttajia käytetään tarpeen mukaan.
3250 € / osallistuja.
Henkilökohtaisen maksuohjelman laatiminen koulutuksen keston ajalle on mahdollista.
Koulutukseen mahtuu mukaan max 20 opiskelijaa. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Eerika Jokelainen
eerika@kainula.fi
Ilmoittauduttuasi koulutukseen vastaa oheisiin taustakysymyksiin ja lähetä vastaukset sähköpostitse osoitteeseen eerika@kainula.fi.
Opiskelijavalinta tapahtuu pääosin kirjallisten hakemusten perusteella. Opiskelijavalinnoista vastaa Sirian kouluttajatiimi.
1) Peruskoulutukseksi soveltuu sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan alan tutkinto. Taustakoulutuksesi ja työkokemuksesi sosiaali-, kasvatus- tai terveysalalta (tai muu soveltuva tutkinto). Mikä tutkinto, missä ja milloin suoritettu?
2) Koulutukseen osallistuminen edellyttää mahdollisuutta taideterapeuttiseen asiakastyöhön. Pystytkö suorittamaan asiakasharjoittelun (70h) omassa työpaikassasi? Kyllä/Ei
3) Koulutus perustuu aikuispedagogiikkaan ja vaatii itseohjautuvuutta. Opiskelija on vastuussa oppimisestaan itselleen. Jokaisen seminaaripäivän välissä on luettavaa kirjallisuutta. Miten kykenevä olet huolehtimaan suunnitelmallisesta ja itsenäisestä omien opintojesi aikataulussa pysymisestä? (asteikolla 1-10)? Perustele numeerinen vastauksesi, kiitos.
4) Koulutuksen yksi työmuoto on opiskelijakollegan kirjallisten töiden lukeminen ja vertaisryhmäpohdinnat. Vertaisopiskelijoilla on merkittävä rooli yhteisessä oppimisen edistämisessä. Miten sitoutunut olet löytämään yhteistä aikaa vertaiskeskusteluihin seminaaripäivien ulkopuolella (0-10)?
5) Koulutuksessa harjoitellaan taideterapeuttisia työmenetelmiä pienryhmissä. Tämä edellyttää kykyä ja halua jakaa oman elämän pienehköjä työstettäviä teemoja ja eläytyä asiakkaana olemisen maailmaan. Miten halukas koet olevasi tämänkaltaiseen työskentelyyn?
6) Kuinka kykenevä koet olevasi itsearviointiin ja vertaisarviointiin opinnoissa?
7) Kerro lyhyesti, miksi juuri tämä koulutus kiinnostaa sinua.
8) Asteikolla 0-10, paljonko koet, että sinulla on tällä hetkellä psyykkistä energiaa suoriutua vaativasta koulutuksesta? Kerro, millainen yleinen elämäntilanteesi on tällä hetkellä.
Koulutuksen toteutuminen vaatii riittävän määrän opiskelijoita.
Vahvistetaan opintojen aloituskirjeessä.
Koulutuksen toteutuminen on varmistunut. Huomioithan, että käynnissä on jälki-ilmoittautuminen, mikä on sitova. Eli jos ilmoittaudut mukaan koulutukseen, ei koulutuspaikkaa voi perua enää tässä vaiheessa.
Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani