ALUSTAVAT KOULUTUSPÄIVÄT JA PÄIVIEN PÄÄSISÄLLÖT:
Koulutuspäivät pääsääntöisesti klo 9–16.
18.10.2023 – lähiopetus
Orientointi opintoihin
Ryhmän psykologisen turvallisuuden luominen
Ratkaisukeskeisyyden perusteita, ihmiskäsitys ja arvomaailma
Mistä neuropsykiatrisessa valmennuksessa on kyse ja miten sitä voi hyödyntää kouluarjessa?
Vahvuuskeskeinen lähestymistapa ja arvostava vuorovaikutus osana voimaannuttavaa vuorovaikutusta
”Sparkling moment -harjoitus”
19.10.2023 – lähiopetus
Voimavarakeskeisen työotteen perusteet
Ratkaisukeskeisen työskentelyn prosessimalli
Positiivinen pedagogiikka ja psykologia
Tavoitteistaminen / Voimaannuttava visiointi
Vertaisryhmätapaaminen (2 x á 45 min)
Ryhmä sopii ajan ja paikan itsenäisesti ja raportoi siitä kouluttajille.
Paritutor-tapaaminen
29.11.2023 – verkkovälitteinen opetus
Nepsy-nuorten mielenterveys ja kuntoutusmuodot
ADHD, ADD, Asperger, Tourette ja muut neuropsykiatriset oirekuvat nuorilla ja aikuisilla
Asteikon käyttö nuoren toimintasuunnitelman ja toiveikkuuden edistäjänä
5 h dokumentoitua asiakastyötä suoritettu
Paritutor-tapaaminen
Vertaisryhmätapaaminen
9.1.2024 – lähiopetus
Toiminnanohjaustaitojen opetteleminen nepsy-asiakkaiden kanssa
Käyttäytymisterapeuttiset työkalut arjen apuna ja nepsy-lasten ohjaajien, opettajien ja vanhempien tukena
10 h dokumentoitua asiakastyötä suoritettu
Paritutor-tapaaminen
Vertaisryhmätapaaminen
14.2.2024 – lähiopetus
Vireystilan säätelytaidot osana neuropsykiatrista vaikuttavaa valmennusta
Nepsy-asiakkaiden stressi ja stressinsäätely
Työvälineitä vireystilojen säätelyyn koulussa ja varhaiskasvatuksessa
15 h dokumentoitua asiakastyötä suoritettu
Paritutor-tapaaminen
Vertaisryhmätapaaminen
21.3.2024 – lähiopetus
Ratkaisukeskeisiä perustyömenetelmiä
Ihmisen psyykkinen kasvu ja kehitys
Taitopainotteinen työskentely nepsy-asiakkaiden kanssa
Tunnetyöskentelyä ja tunteidensäätelyn metodeja
20 h dokumentoitua asiakastyötä suoritettu
Paritutor-tapaaminen
Vertaisryhmätapaaminen
7.5.2024 – lähiopetus
Nepsy-asiakkaiden masennus
Voimakarttatyöskentely
Parantavat kirjeet (Lohtukirje-menetelmä)
Ryhmämuotoiset menetelmät nepsy-asiakkaiden tukemisessa esim. itsetuntoryhmä, voimavararyhmä, taideterapiaryhmä, luontoavusteinen mindfulness, narratiivisuus jne.
25 h dokumentoitua asiakastyötä suoritettu
Paritutor-tapaaminen
Vertaisryhmätapaaminen
5.9.2024 – verkkovälitteinen opetus
Ammattikasvattajan oma työssä jaksaminen
Itsemyötätunto
30 h dokumentoitua asiakastyötä suoritettu
Paritutor-tapaaminen
Vertaisryhmätapaaminen
1.10.2024 – lähiopetus
Nepsy-asiakkaiden tyypilliset liitännäisoireet: pelot ja ahdistuneisuushäiriöt, OCD, vuorokausirytmin häiriöt, päihdeongelmat, oppimisvaikeudet, syrjäytymis- ja kriminalisoitumisvaara
Selviytymiskysymys sisäisiä keinoja ja voimia esiin nostavana interventiona
35 h dokumentoitua asiakastyötä suoritettu
Paritutor-tapaaminen
Vertaisryhmätapaaminen
6.11.2024 – etäopetus
Nepsy-asiakkaiden päihdeongelmat
Motivoiva haastattelu
Ulkoistaminen
Vastuun portaat -metodi
Itsetunto-ongelmat
Nepsy-asiakkaiden itsetunnon vahvistaminen osana toimivaa valmennusta
Itsemyötätuntoharjoituksia (metta tms.)
Uudelleenmäärittelytehtävä
40 h dokumentoitua asiakastyötä suoritettu
Paritutor-tapaaminen
Vertaisryhmätapaaminen
Oma soveltava työhön liittyvä ratkaisukeskeinen kehittämishanke valmis
3.12.2024 – lähiopetus
Nepsy-asiakkaiden itsetuhoisuus, stressi, kriisit ja traumat
Ratkaisukeskeinen traumatyöskentely
Voimavarojen ja vahvuuksien kartoittaminen
4.12.2024 – lähiopetus
Kehittämistehtävien esittelyt ja koulutuksen juhlistaminen
Ilmoittautuminen on päättynyt.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 B, 3.krs
87100 Kajaani
Koulutus toteutetaan lähiopetuspainotteisesti Kainuussa.
Koulutus sisältää 12 opetuspäivää (lähi- ja verkko-opetus), vertaisryhmätyöskentelyä, paritutorointia, asiakasharjoittelua (opiskelija suorittaa omaan työhönsä/työympäristöönsä liittyen), kirjallisuuden reflektointia sekä kirjallisia tehtäviä.
Vertaisryhmätapaamiset
Vertaisryhmätapaamiset tapahtuvat koulutuspäivien ulkopuolella noin kerran kuukaudessa pienryhmissä. Tapaamiset voivat olla jonkun vertaisopiskelijan työpaikalla ja liittyä oikeiden asiakkaiden kohtaamiseen ja ratkaisukeskeisen työotteen harjoittelemiseen ja vertaispalautteen antamiseen. Vertaisryhmätapaamisia voidaan myös käyttää kirjallisuuden teemojen syventämiseen, opinnäytetyön sparraamiseen tai muuhun oman oppimisen edistämiseen. Vertaistapaamista raportoidaan vastuukouluttajille. Vertaisryhmät pyritään muodostamaan niin, että laaja-alainen ja oppilaitosrajat ylittävä vertaisoppimiseen mahdollistuu. Myös erityisen tuen jatkuvuus ja tasalatuisuus paranee.
Paritutorointi
Jokaiselle osallistujalle valitaan vertaisopiskelijoista paritutor, jonka tehtävänä on myötävaikuttaa parin opintojen etenemistä lukemalla tämän kirjareflektioita ja tarvittaessa vertaistyönohjaamalla pariaan seminaaripäivien väleissä. Paritutorointi pyritään valitsemaan niin, että jokaiselle opiskelijalle löytyy paritutor vastaavaa työtehtävää hoitavasta. Näin taataan syvällinen vertaisoppiminen.
Soveltava oman työn kehittämishanke eli opinnäytetyö
Koulutukseen kuuluu soveltava oman työn kehittämishanke. Se on esimerkiksi ratkaisukeskeisten menetelmien hyödyntämistä ja kokeilemista omassa työkontekstissa nepsy-asiakkaiden parissa. Tästä tehdään kirjallinen raportti ja analyysi (noin 10 sivua).
Asiakastyö ja sen raportointi
Koulutukseen kuuluu vähintään 40 h (vähintään kolmen eri asiakkaan kanssa) oikeaa nepsy-valmennuksellista asiakastyötä koulutuksen aikana. Osa asiakastyöstä nauhoitetaan asiakkaan luvalla ja opiskelija tekee siitä oppimisanalyysin. Vastuukouluttajat hyväksyvät raportoinnin.
Poissaolot
Koulutukseen kuuluu 100 % suoritusvelvollisuus.
Salassapitovelvollisuus
Opiskelijat ja kouluttajat sitoutuvat pitämään salassa toisistaan ja asiakkaistaan kuulemat asiat. Salassapitovelvollisuus jatkuu koulutuksen loputtua.
Koulutuksen pääsisällöt kuvataan Aika-kentässä koulutuspäivien yhteydessä.
Koulutus antaa yleisnäkemyksen ihmisen kasvuun ja kehitykseen, nepsy-asiakkaiden yleisimpiin pulmiin ja niiden valmennukseen ja varhaiseen puuttumiseen matalan kynnyksen psykososiaalisen tuen keinoin. Koulutuksen käytyään osallistujalla on valmiudet toimia ratkaisukeskeisesti lapsia ja nuoria valmentaen.
Koulutuksen käytyään opiskelija osaa:
– Sanoittaa nepsy-asiakkaiden erityispiirteet ja kertoa neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista;
– Luoda luottamuksellisen valmennussuhteen nepsy-asiakkaidensa kanssa, muotoilla asiakaslähtöisiä ja motivoivia taitotavoitteita, hyödyntää asiakkaan vahvuuksia ja tukea tämän pystyvyysuskoa, edistää asiakkaan omaa toimijuutta ja arvioida valmennuksen tuloksellisuutta yhdessä asiakkaan ja tämän verkoston kanssa;
– Hyödyntää, soveltaa ja innovoida ratkaisukeskeisiä ja käytännönläheisiä työmenetelmiä nepsy-asiakkaidensa kanssa;
– Edistää nepsy-asiakkaan sosiaalisen verkoston tukea myönteisen tulevaisuuspolun mahdollistamisessa;
– Luoda toiveikkuutta, paneutua asiakkaan vahvuuksiin ja toimia tulevaisuus- ja voimavarakeskeisellä tavalla.
Koulutuksen osallistujiksi kutsutaan varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa sekä toisella asteella työskentelevät opettajat, ohjaajat, erityisopettajat, kuraattorit, koulupsykologit sekä muu tukihenkilöstö.
Opiskelijat rekrytoidaan laaja-alaisesti Kainuun kunnista, varhaiskasvatuksesta sekä perus- ja toisen asteen opetuksesta. Näin saadaan kattava osallistujaryhmä, jossa vertaisoppimisen rooli korostuu. Lisäksi vahvistuu erityisen tuen jatkuvuus ja tasalaatuisuus yli nivelvaiheiden. Hyödynsaajina ovat paitsi opetus- ja kasvatustyötä tekevät, myös erityistä tukea tarvitsevat lapset, nuoret ja perheet.
Sirkku Ruutu;
Koulutusjohtaja, PsM, KM, ratkaisukeskeinen VET-psykoterapeutti, kognitiivinen lyhytterapeutti, työnohjaaja, tietokirjailija
Satu Kujanpää;
Pääkouluttaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, luokanopettaja ja erityisopettaja (KM), ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, ADHD strategiaohjaaja, lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja
Muut kouluttajat:
Hilkka Putkisaari, KM (luokanopettaja), sosionomi, ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti, taideterapeutti
Jyrki Korkeila, lääkäri, psykiatrian professori
Pia Heinonen, Sosiaaliohjaaja AMK, neuropsykiatrinen valmentaja
Maria Matilainen, Lasten ja nuorten psykoterapeutti, neuropsykiatrinen valmentaja, KM, erityisopettaja
Sanna Nyman, yhteisöpedagogi, NUOTTI-valmentaja, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti
Juha Lantz, päihdeterapeutti
Ronnie Grandell, psykologi
Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoittamana / Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutus lv. 2023-2024, ja koulutus on osallistujalle maksuton.
Mikäli osallistuja peruu osallistumisensa varsinaisen ilmoittautumisajan umpeuduttua tai jättää osallistumatta koulutukseen, peritään 250 € käsittelymaksu.
Eerika Jokelainen
eerika@kainula.fi
p. 044 254 9113
Opiskelijavalinta/ Kirjalliset valintakysymykset
Opiskelijavalinta tapahtuu pääosin kirjallisten hakemusten perusteella. Ilmoittautumisen jälkeen opiskelija vastaa seuraaviin kysymyksiin ja lähettää vastauksensa koulutuksen yhteyshenkilölle (Eerika Jokelainen / eerika@kainula.fi) heti ilmoittautumisensa jälkeen. Opiskelijavalinnoista vastaa Sirian kouluttajatiimi.
Koulutuspaikat täytetään sitä mukaa, kun ilmoittautumisia vastaanotetaan ja taustatietoja hyväksytään.
Taustatietokysymyksillä selvitetään paitsi opiskelijan aiempi opiskelutausta myös hänen sitoutumis- ja motivaatiotaso.
1. Peruskoulutukseksi soveltuu sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan alan tutkinto. Taustakoulutuksesi ja työkokemuksesi sosiaali-, kasvatus- tai terveysalalta (tai muu soveltuva tutkinto). Mikä tutkinto, missä ja milloin suoritettu?
2. Koulutukseen osallistuminen edellyttää mahdollisuutta työskennellä tukea tarvitsevien lasten tai nuorten kanssa. Pystytkö suorittamaan valmentamiseen liittyvän asiakasharjoittelun (40 h) omassa työpaikassasi? Kyllä/Ei
– Jos pystyt, millaisista asiakkaista asiakaskuntasi koostuu?
– Jos et pysty, sinun tulee itse hankkia asiakkaasi esim. vapaaehtoistyön kautta. Mitä ideoita sinulla on, miten aiot hankkia asiakkaasi?
3. Koulutus perustuu aikuispedagogiikkaan ja vaatii itseohjautuvuutta. Jokaisen seminaaripäivän välissä on luettavaa kirjallisuutta. Miten kykenevä olet huolehtimaan suunnitelmallisesta ja itsenäisestä omien opintojesi aikataulussa pysymisestä? (asteikolla 1–10)? Perustele numeerinen vastauksesi, kiitos.
4. Koulutuksen yksi työmuoto on opiskelijakollegan kirjallisten töiden lukeminen ja vertaisryhmäpohdinnat. Miten sitoutunut olet löytämään yhteistä aikaa vertaiskeskusteluihin seminaaripäivien ulkopuolella (0–10)?
5. Koulutuksessa harjoitellaan ratkaisukeskeiseen valmentamiseen/ nepsy-valmentamiseen soveltuvia työmenetelmiä pienryhmissä. Tämä edellyttää kykyä ja halua jakaa oman elämän pienehköjä työstettäviä teemoja ja eläytyä nepsyjen maailmaan. Miten halukas koet olevasi tämänkaltaiseen työskentelyyn?
6. Kuinka kykenevä koet olevasi itsearviointiin ja vertaisarviointiin opinnoissa?
7. Kerro lyhyesti, miksi juuri tämä koulutus kiinnostaa sinua ja miten aiot varmistaa sitoutumisesi koulutuksen loppuunsaattamiseen. (vapaamuotoinen motivaatiokirje)
8. Asteikolla 0–10, paljonko koet, että sinulla on tällä hetkellä psyykkistä energiaa suoriutua vaativasta koulutuksesta? Kerro, millainen yleinen elämäntilanteesi on tällä hetkellä.
Vahvistetaan opintojen aloituskirjeessä, joka lähetetään mukaan ilmoittautuneille opiskelijoille syyskuussa ilmoittautumisajan päätyttyä.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa maksutta koulutuksen viimeiseen varsinaiseen ilmoittautumispäivään (17.9.2022) saakka. Tämän jälkeen ilmoittautuminen on sitova eikä sitä voi kuluitta perua. Ilmoittautumisen peruutus tulee tehdä sähköpostitse osoitteeseen eerika@kainula.fi.
Mikäli osallistuja peruu osallistumisensa varsinaisen ilmoittautumisajan umpeuduttua tai jättää osallistumatta koulutukseen, peritään 250 € käsittelymaksu.
Pidätämme oikeudet muutoksiin.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani