Alustava opetusaikataulu ja koulutuspäivien pääsisällöt:
Koulutuspäivät pääsääntöisesti klo 9-16.
Työnohjauksen kesto 2 x á 45 min. Ryhmäjaot ja aikataulut sovitaan ensimmäisessä koulutuspäivässä.
7.3.2024
– orientointi opintoihin
– ryhmän tutustuminen
– mitä psykoterapia on ja mihin sitä käytetään
– psykoterapian suhde muihin ohjausmuotoihin
– psykoterapeutilta edellytettävät ominaisuudet
8.3.2024
– ratkaisukeskeisen työotteen perusteet
2.4.2024
– psykoterapian etiikka ja lainsäädäntö sekä lyhytterapeuttisopimus
–ratkaisukeskeisiä perustyömenetelmiä
7.5.2024
– ihmisen psyykkinen kasvu ja kehitys: varhaiset vuorovaikutussuhteet ja kiintymyssuhdeteoria
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
4.6.2024
– lasten ja nuorten mielenterveys ja psykoterapia, ADHD, ADD, Asperger ja muut neuropsykiatriset oirekuvat
27.8.2024
– mentalisaatio
– ratkaisuterapeuttisen vuorovaikutuksen tutkiminen
– terapeuttisen kohtaamisen taidot
– allianssi
– vuorovaikutustaidot ryhmässä
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
23.9.2024
– pelot ja ahdistuneisuushäiriöt
11.10.2024
– masennus ja bipolaarihäiriöt
– työuupumus
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
11.11.2024
– kehollisuus ja tietoisuustaidot
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
10.12.2024
– riippuvuudet/addiktiot
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
9.1.2025
– ratkaisukeskeinen psykoterapia
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
4.2.2025
– syömishäiriöt
4.3.2025
– persoonallisuushäiriöt
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
9.4.2025
– kriisit ja traumat, dissosiaatiot
14.5.2025
– kognitiivinen psykoterapia
– kognitiivinen emootioteoria
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
15.9.2025
– psykoosit
6.10.2025
– seksuaalisuus, häpeä ja syyllisyys
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
20.11.2025
– itsemyötätuntokeskeinen terapia
– itsetunto-ongelmat
Päivämäärä tarkentuu myöhemmin
– työnohjaus
15.12.2025
– psykoterapian tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta määrittävät tekijät ja näyttöön perustuva psykoterapia
– lyhytterapeutti-yrittäjyys ja palvelun markkinointi
26.1.2026
– opinnäytetyöt esitetään ryhmässä
Ilmoittautuminen on päättynyt.
Opintokokonaisuus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina!
Toteutusta koordinoi:
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6C
87100 Kajaani
Verkkotuetut monimuoto-opinnot
Koulutukseen kuuluu:
– 20 koulutuspäivää + välityöskentely ja -tehtävät
– työnohjaus (10 x 1,5 t)
– psykiatrian ja psykoterapia-alan peruskirjallisuus
– muu oheislukemisto esim. lainsäädäntö
– opinnäytetyö (terapia-alan tietopainotteinen kirjallinen työ)
– soveltava, oman työn kehittämishanke
– asiakastyö ja siihen liittyvä litterointi, oppimisanalyysi ja reflektio
– pienryhmätyönohjaus
– vertaisryhmätapaamiset (8 x 2 t)
– syventävä kirjallisuus
Koulutuspäivät koostuvat aamupäivän teoriapainotteisesta osuudesta ja iltapäivän käytännön harjoittelusta.
Opiskelija osallistuu opetukseen reaaliaikaisen verkkoyhteyden kautta omalta työ/kotikoneeltaan. Paikkaan sidottua lähiopetusta koulutus ei sisällä lainkaan.
Pienet muutokset koulutusrakenteissa ovat mahdollisia jatkuvan kehittämistyön edistämiseksi.
Opinnäytetyö
Kirjallinen johonkin psykoterapia-alan aiheeseen perehtyvä tuotos. Muoto voi olla artikkeli, jossa on hyödynnetty alan kirjallisuutta ja uusinta teoriaa. Opinnäytetyön suositeltava pituus on 5-10 sivua.
Pienryhmätyönohjaus
Ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin koulutuksen suorittaminen edellyttää ryhmätyönohjausta, joka toteutetaan koulutuksen aikana koulutuspäivien ulkopuolella 10 kertaa kahden tunnin jaksoissa. Edellytyksenä on osallistuminen kaikkiin työnohjauksiin. Mikäli opiskelija on poissa omasta työnohjauksestaan, hän on velvollinen hankkimaan Sirian kouluttajilta työnohjauksen omakustanteisesti. Työnohjaaja tarkistaa kunkin opiskelijan asiakastyön dokumentoinnit, käsittelee yhteistoiminnallisesti videot ja litterointiin liittyvän analyysin sekä lyhytterapeutin ammatti-identiteettiin liittyvän kirjallisen reflektion. Työnohjaaja allekirjoittaa lausunnon, josta ilmenee, onko opiskelija suoriutunut asiakastyöstään riittävällä tasolla saadakseen todistuksen lyhytterapeutin pätevyydestä.
Soveltava oman työn kehittämishanke
Ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin koulutukseen kuuluu soveltava oman työn kehittämishanke. Se on esimerkiksi ratkaisukeskeisten menetelmien hyödyntämistä ja kokeilemista omassa työkontekstissa. Tästä tehdään kirjallinen raportti ja analyysi (noin 5 sivua).
Henkilökohtainen lyhytterapeutin identiteetin reflektio
Henkilökohtainen kirjallinen itsetuntemusta ja eettisyyttä osoittava reflektio ammatillisessa kasvussa lyhytterapeutiksi.
Asiakastyö ja sen raportointi
Ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin pätevyyden saavuttamiseen kuuluu vähintään 100 t (vähintään kymmenen eri asiakkaan kanssa) oikeaa lyhytterapeuttista asiakastyötä koulutuksen aikana. Osa asiakastyöstä nauhoitetaan asiakkaan luvalla ja opiskelija tekee siitä oppimisanalyysin. Vastuukouluttajat hyväksyvät raportoinnin.
Vertaisryhmätapaamiset
Vertaisryhmätapaamiset tapahtuvat koulutuspäivien ulkopuolella noin kerran kuukaudessa pienryhmissä. Tapaamiset voivat olla jonkun vertaisopiskelijan työpaikalla ja liittyä oikeiden asiakkaiden kohtaamiseen ja ratkaisukeskeisen työotteen harjoittelemiseen ja vertaispalautteen antamiseen. Vertaisryhmätapaamisia voidaan myös käyttää kirjallisuuden teemojen syventämiseen, opinnäytetyön sparraamiseen tai muuhun oman oppimisen edistämiseen. Vertaistapaamista raportoidaan vastuukouluttajille.
Koulutuksen painopistealueina ovat ratkaisukeskeinen taustafilosofia ja voimavarakeskeiset työmenetelmät myönteisen muutoksen edesauttamiseksi vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä. Koulutus sisältää psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämät psykiatrian/psykologian lisäopinnot (30 op).
– Orientointi opintoihin. Ratkaisukeskeisen työotteen perusteet.
– Ratkaisukeskeiset työmenetelmät lyhytterapeuttisessa työskentelyssä.
– Lyhytterapeuttinen prosessi ja siihen soveltuvat ratkaisukeskeiset metodit.
– Mitä psykoterapia on ja mihin sitä käytetään. Psykoterapian suhde muihin ohjausmuotoihin. Psykoterapeutilta edellytettävät ominaisuudet.
– Psykoterapian tuloksellisuutta määrittävät tekijät ja näyttöön perustuva psykoterapia.
– Hoitoon liittyvä lainsäädäntö, hoidon palvelujärjestelmä ja psykoterapian etiikka.
– Ihmisen psyykkinen kasvu ja kehitys: varhaiset vuorovaikutussuhteet ja kiintymyssuhdeteoria.
– Lasten ja nuorten mielenterveys.
– Kriisit ja traumat.
– Masennus.
– Pelot ja ahdistuneisuushäiriöt.
– Päihdeongelmat.
– Psykoosit.
– Persoonallisuushäiriöt.
– Syömishäiriöt.
– Ratkaisukeskeinen psykoterapia.
– Kognitiivinen psykoterapia.
– Psykodynaaminen psykoterapia.
– Perhe- ja pariterapiat.
– Psykofyysinen psykoterapia ja mindfulness.
Koulutus antaa yleisnäkemyksen ihmisen kasvuun ja kehitykseen, psykiatriseen diagnostiikkaan, eri psykoterapian viitekehyksiin ja niiden käyttämiin teorioihin ja käytäntöihin ja psykoterapian näyttöön sekä etiikkaan. Koulutuksen käytyään osallistujalla on paremmat valmiudet toimia terapeuttisessa ja ohjaavassa työssä tuloksellisesti.
Koulutuskokonaisuus antaa valmiudet toimia ratkaisukeskeisenä lyhytterapeuttina. Koulutus sisältää myös psykoterapiakoulutuksen edellyttämät lisäopinnot, 30 op (psykoterapeuttiset valmiudet), täydentää sosiaali- ja terveysalan tai muun soveltuvan alan perustutkintoa ja antaa kelpoisuuden hakea yliopistolliseen psykoterapeuttikoulutukseen soveltuvan tutkinnon pohjalta. Koulutuksessa on huomioitu psykoterapiakonsortion suositukset/vaatimukset. Koulutus ei anna psykoterapeuttinimikettä eikä pätevöitä Kelan tukemaan kuntoutuspsykoterapiaan.
Henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita psykoterapeuttisista ja ohjauksellisista työskentelymenetelmistä ja niiden tuloksellisesta soveltamisesta omien asiakkaidensa kanssa.
Peruskoulutukseksi soveltuu sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan alan korkeakoulututkinto. Koulutuksesta on hyötyä myös valmiille psykoterapeuteille, jotka kokevat tarvitsevansa lisäoppia lyhytterapeuttisten prosessien ohjaamisessa. Koulutus toimii sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiden täydennyskoulutuksena. Opiskelijalla tulee olla suoritettuna vähintään 120 opintopisteen edestä yhtenäinen kasvatus-, sosiaali- tai terveysalan perustutkinto.
Koulutus täydentää myös sosiaali- ja terveysalan tai muun soveltuvan alan perustutkintoa psykoterapeuttisten valmiuksien osalta ja antaa kelpoisuuden hakea yliopistolliseen psykoterapeuttikoulutukseen soveltuvan tutkinnon pohjalta. Psykoterapeuttikoulutukseen soveltuvista taustatutkinnoista saa lisätietoa asetuksesta (VNA 1120/2010). Koulutus antaa lyhytterapeuttipätevyyden, joka ei kuitenkaan ole Valviran laillistama terveydenhuollon ammattinimike. Tällä koulutuksella on laadunvarmistuksen takeena rekisteröity tavaramerkki ”Siria sertifioitu lyhytterapeutti”, jota saa käyttää vain tämän koulutuksen suorittaneet henkilöt.
Koulutusjohtaja, konseptin omistaja:
• Sirkku Ruutu, sirkku.ruutu@siria.fi. Toimitusjohtaja Siriassa
Pääkouluttaja:
• Niina Nurmela, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, tutkija, VTM, laillistettu sosiaalityöntekijä
4650 € / opiskelija, kun mukana vähintään 15 osallistujaa
Opintomaksu laskutetaan opintojen keston aikana henkilökohtaisen maksuohjelman mukaisesti.
Jessica Jokelainen
jessica@kainula.fi
p. 044 3282 181
Opiskelijavalinta / kirjalliset valintakysymykset:
Opiskelijavalinta tapahtuu pääosin kirjallisten hakemusten perusteella. Ilmoittautumisen jälkeen opiskelija vastaa seuraaviin kysymyksiin ja lähettää vastauksensa koulutuksen yhteyshenkilölle (Jessica Jokelainen / jessica@kainula.fi) heti ilmoittautumisensa jälkeen mutta viimeistään viikon sisään. Mikäli opiskelija ei ole lähettänyt valintakysymyksiin vastauksia määräajassa, opiskelupaikka peruuntuu automaattisesti ja siirtyy seuraavalle opiskelijalle.
Opiskelijavalinnoista vastaa Sirian kouluttajatiimi.
1) Peruskoulutusvaatimuksena on vähintään 120 op:n sosiaali-, terveys-, kasvatus- tai ohjausalan tutkinto. Mikä tutkinto sinulla on, missä ja milloin suoritettu?
2) Työkokemus sosiaali-, kasvatus-, ohjaus- tai terveysalalta?
3) Pystytkö suorittamaan lyhytterapiaopintoihin liittyvän asiakasharjoittelun (100h) omassa työpaikassasi? Kyllä/Ei
a. Jos pystyt, millainen on asiakaskuntasi?
b. Jos et pysty, miten aiot hankkia asiakkaasi? (asiakashankinta on opiskelijan omalla vastuulla)
4) Koulutus perustuu aikuispedagogiikkaan ja vaatii itseohjautuvuutta. Jokaisen seminaaripäivän välissä on luettavaa kirjallisuutta. Miten kykenevä olet huolehtimaan suunnitelmallisesta ja itsenäisestä omien opintojesi aikataulussa pysymisestä? (asteikolla 1-10)? Perustele numeerinen vastauksesi, kiitos.
5) Koulutuksen yksi työmuoto on opiskelijakollegan kirjallisten töiden lukeminen/reflektointi ja vertaisryhmäpohdinnat. Tavoitteena on hyödyntää ryhmässä olevaa osaamista kollektiivisen oppimisprosessin aikaansaamiseksi. Oletko sitoutunut tämänkaltaiseen työskentelyyn ja löytämään yhteistä aikaa vertaiskeskusteluihin seminaaripäivien ulkopuolella?
6) Koulutuksessa harjoitellaan lyhytterapeuttisia työmenetelmiä pienryhmissä. Tämä edellyttää kykyä ja halua jakaa oman elämän pienehköjä työstettäviä teemoja ja kehityshaasteita. Asteikolla 0-10, miten halukas/kyvykäs koet olevasi tämänkaltaiseen työskentelyyn? Perustele vastauksesi:
7) Koulutus sisältää 20h (10 x 90 min) asiakastyön case-työnohjausta pienryhmässä. Missä määrin ryhmätyönohjaus on sinulle tuttu työtapa?
8) Koulutukseen ei kuulu yksilötapaamiset opiskelijan ja kouluttajan kanssa. Näin ollen koulutus vaatii vahvaa kykyä itseohjautuvaan työskentelyyn ja asennetta, että oppiminen tapahtuu opiskelijaa itseään varten. Koetko voivasi sitoutua itsearviointiin ja vertaisarviointiin opinnoissa?
9) Koulutuksen aikana saatu palaute voi joskus haastaa aiempia käsityksiä itsestäsi. Millainen koet olevasi palautteen vastaanottajana ja aitoon opiskelijan rooliin asettumisessa?
10) Ryhmässä voi olla eri osaamistaustaisia ihmisiä. Jotkut aihealueet voivat olla joillekin tuttuja entuudestaan. Miten hyvin pystyt sietämään monia eri näkökulmia ja auttamaan opiskelijakollegaa syventämään omaa osaamistaan alueille, joilla itse olet jo vahva?
11) Mitkä ominaisuudet tekevät sinusta omasta mielestäsi soveltuvan lyhytterapeutiksi?
12) Kerro lyhyesti, miksi juuri tämä koulutus kiinnostaa sinua.
13) Asteikolla 0-10, paljonko koet, että sinulla on tällä hetkellä psyykkistä energiaa suoriutua vaativasta koulutuksesta? Kerro, millainen yleinen elämäntilanteesi on tällä hetkellä.
Valintakriteereissä painotetaan seuraavia alueita:
– Tarkoituksenmukainen koulutus- ja työkokemustausta. Opiskelijan soveltuvuus voidaan tarvittaessa varmistaa puhelinhaastattelulla.
– Mahdollisuus itsenäiseen asiakashankintaan
– Valmius itseohjautuvaan ja vastuulliseen aikuisopiskeluun
– Halu edesauttaa myös muiden ryhmäläisten opinnoissa onnistumista
– Sisäinen motivaatio lyhytterapeuttiseen työskentelyyn
– Hakujärjestys
Koulutuspaikkoja täytetään sitä mukaa, kun opiskelijat ilmoittautuvat koulutukseen ja ilmoittautujien taustatiedot saadaan hyväksytettyä Sirian asiantuntijatiimissä!
Poissaolot
Koulutukseen kuuluu 100% suoritusvelvollisuus. Opiskelijalla on mahdollisuus korvata korkeintaan 2 poissaoloaan toisen rinnakkaisen ryhmän vastaavassa lähipäivässä, jos sellainen on saatavilla. Korvaavuudesta sovitaan aina kouluttajan kanssa erikseen ja opiskelija on itse vastuussa poissaolojensa korvaamisaktiivisuudesta.
Salassapitovelvollisuus
Opiskelijat ja kouluttajat sitoutuvat pitämään salassa toisistaan ja asiakkaistaan kuulemat asiat. Salassapitovelvollisuus jatkuu koulutuksen loputtua.
Opiskelupaikan vastaanottaminen
Kun opiskelija on ottanut vastaan opiskelupaikan tietyssä ryhmässä, hän sitoutuu käymään koulutuksensa tämän ryhmän kanssa. Opiskeluoikeutta ei voida siirtää muihin meneillään oleviin tai uusiin alkaviin ryhmiin.
Ennakkolukemistona:
Turpeinen, P. & Nurmento, R. (Toim.) 2016. Terapiasuhteessa olemisen taito. Edita.
Muu kirjallisuus vahvistetaan orientaatiopäivässä.
Kirjallisuuteen kuuluu yleisiä psykoterapian ja psykiatrian oppikirjoja ja syventävää ratkaisukeskeistä kirjallisuutta yhteensä noin 18 kirjaa. Kirjallisuudesta tehdään kirjallinen reflektointi, jolla tarkoitetaan oman ajattelun soveltamista kyseessä olevaan kirjallisuuteen. Se ei ole kopionomainen lyhennelmä, vaan soveltava tuotos, jossa opiskelijan oma kokemus ja ajattelu yhdistyvät.
Opintomateriaalina käytetään myös kouluttajien kirjoittamia täsmäopuksia, joita opiskelijat voivat hankkia omakustannushintaan.
Kyseessä on jälki-ilmoittautuminen eli ilmoittautumista ei voi perua enää ja opiskelija on velvollinen maksamaan koulutusmaksun kokonaisuudessaan.
Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani