KOULUTUSPÄIVÄT JA PÄIVIEN PÄÄSISÄLLÖT:
Koulutuspäivät pääsääntöisesti klo 9-16.
Työnohjauksen kesto 2 x á 45 min. Ryhmäjaot ja aikataulut sovitaan ensimmäisessä koulutuspäivässä.
8.2.2022
– orientointi opintoihin
– ryhmän tutustuminen
– mitä psykoterapia on ja mihin sitä käytetään
– psykoterapian suhde muihin ohjausmuotoihin
– psykoterapeutilta edellytettävät ominaisuudet
9.2.2022
– ratkaisukeskeisen työotteen perusteet
8.3.2022
– psykoterapian etiikka ja lainsäädäntö sekä lyhytterapeuttisopimus
–ratkaisukeskeisiä perustyömenetelmiä
6.4.2022
– ihmisen psyykkinen kasvu ja kehitys: varhaiset vuorovaikutussuhteet ja kiintymyssuhdeteoria
12.4.2022
Työnohjaus
2.5.2022
– lasten ja nuorten mielenterveys ja psykoterapia, ADHD, ADD, Asperger ja muut neuropsykiatriset oirekuvat
7.6.2022
– pelot ja ahdistuneisuushäiriöt
10.6.2022
Työnohjaus
26.8.2022
– syömishäiriöt
16.9.2022
– riippuvuudet / addiktiot
12.9.2022
Työohjaus
Päivämäärä vahvistetaan myöhemmin
– psykoosit
10.10.2022
Työnohjaus
7.11.2022
– persoonallisuushäiriöt
2.12.2022
Työnohjaus
8.12.2021
– kriisit ja traumat
16.1.2023
Työnohjaus
17.1.2023
– masennus ja bipolaarihäiriöt
27.2.2023
– ratkaisukeskeinen psykoterapia
8.3.2023
Työnohjaus
21.3.2023
– kognitiivinen psykoterapia
– kognitiivinen emootioteoria
26.4.2023
– seksuaalisuuden monimuotoisuuden kohtaaminen
– häpeä ja syyllisyys
8.5.2023
Työnohjaus
23.5.2023
– kehollisuus ja mentalisaatio
– mindfulness/tietoisuustaidot psykoterapiassa
29.8.2023
Mentalisaatio – Vaihtoehtoisia ryhmäkohtaisia teemoja:
– stressi ja stressinhallinta
– perhe- ja pariterapiat
– psykofyysinen terapia
– psykodynaaminen terapia
– taideterapia
30.8.2023
Työnohjaus
Syys- tai lokakuu 2023
– itsemyötätuntokeskeinen terapia
– itsetunto-ongelmat
30.10.2023
Työnohjaus
31.10.2023
– hoitoon liittyvä lainsäädäntö, hoidon palvelujärjestelmä ja psykoterapian etiikka
20.11.2023
– opinnäytetyöt
Ilmoittautuminen on päättynyt.
Opintokokonaisuus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina!
Toteutusta koordinoi:
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 B, 3.krs
87100 Kajaani
Verkkotuetut monimuoto-opinnot
Koulutukseen kuuluu:
– 20 koulutuspäivää + välityöskentely ja -tehtävät
– työnohjaus (10 x 1,5 t)
– psykiatrian ja psykoterapia-alan peruskirjallisuus
– muu oheislukemisto esim. lainsäädäntö
– opinnäytetyö (terapia-alan tietopainotteinen kirjallinen työ)
– soveltava, oman työn kehittämishanke
– asiakastyö ja siihen liittyvä litterointi, oppimisanalyysi ja reflektio
– pienryhmätyönohjaus
– vertaisryhmätapaamiset (8 x 2 t)
– syventävä kirjallisuus
Koulutuspäivät koostuvat aamupäivän teoriapainotteisesta osuudesta ja iltapäivän käytännön harjoittelusta.
Opiskelija osallistuu opetukseen reaaliaikaisen verkkoyhteyden kautta omalta työ/kotikoneeltaan. Paikkaan sidottua lähiopetusta koulutus ei sisällä lainkaan.
Pienet muutokset koulutusrakenteissa ovat mahdollisia jatkuvan kehittämistyön edistämiseksi.
Opinnäytetyö
Kirjallinen johonkin psykoterapia-alan aiheeseen perehtyvä tuotos. Muoto voi olla artikkeli, jossa on hyödynnetty alan kirjallisuutta ja uusinta teoriaa. Opinnäytetyön suositeltava pituus on 5-10 sivua.
Pienryhmätyönohjaus
Ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin koulutuksen suorittaminen edellyttää ryhmätyönohjausta, joka toteutetaan koulutuksen aikana koulutuspäivien ulkopuolella 10 kertaa kahden tunnin jaksoissa. Edellytyksenä on osallistuminen kaikkiin työnohjauksiin. Mikäli opiskelija on poissa omasta työnohjauksestaan, hän on velvollinen hankkimaan Sirian kouluttajilta työnohjauksen omakustanteisesti. Työnohjaaja tarkistaa kunkin opiskelijan asiakastyön dokumentoinnit, käsittelee yhteistoiminnallisesti videot ja litterointiin liittyvän analyysin sekä lyhytterapeutin ammatti-identiteettiin liittyvän kirjallisen reflektion. Työnohjaaja allekirjoittaa lausunnon, josta ilmenee, onko opiskelija suoriutunut asiakastyöstään riittävällä tasolla saadakseen todistuksen lyhytterapeutin pätevyydestä.
Soveltava oman työn kehittämishanke
Ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin koulutukseen kuuluu soveltava oman työn kehittämishanke. Se on esimerkiksi ratkaisukeskeisten menetelmien hyödyntämistä ja kokeilemista omassa työkontekstissa. Tästä tehdään kirjallinen raportti ja analyysi (noin 5 sivua).
Henkilökohtainen lyhytterapeutin identiteetin reflektio
Henkilökohtainen kirjallinen itsetuntemusta ja eettisyyttä osoittava reflektio ammatillisessa kasvussa lyhytterapeutiksi.
Asiakastyö ja sen raportointi
Ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin pätevyyden saavuttamiseen kuuluu vähintään 100 t (vähintään kymmenen eri asiakkaan kanssa) oikeaa lyhytterapeuttista asiakastyötä koulutuksen aikana. Osa asiakastyöstä nauhoitetaan asiakkaan luvalla ja opiskelija tekee siitä oppimisanalyysin. Vastuukouluttajat hyväksyvät raportoinnin.
Vertaisryhmätapaamiset
Vertaisryhmätapaamiset tapahtuvat koulutuspäivien ulkopuolella noin kerran kuukaudessa pienryhmissä. Tapaamiset voivat olla jonkun vertaisopiskelijan työpaikalla ja liittyä oikeiden asiakkaiden kohtaamiseen ja ratkaisukeskeisen työotteen harjoittelemiseen ja vertaispalautteen antamiseen. Vertaisryhmätapaamisia voidaan myös käyttää kirjallisuuden teemojen syventämiseen, opinnäytetyön sparraamiseen tai muuhun oman oppimisen edistämiseen. Vertaistapaamista raportoidaan vastuukouluttajille.
Koulutuksen painopistealueina ovat ratkaisukeskeinen taustafilosofia ja voimavarakeskeiset työmenetelmät myönteisen muutoksen edesauttamiseksi vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä.
– Orientointi opintoihin. Ratkaisukeskeisen työotteen perusteet.
– Ratkaisukeskeiset työmenetelmät lyhytterapeuttisessa työskentelyssä.
– Lyhytterapeuttinen prosessi ja siihen soveltuvat ratkaisukeskeiset metodit.
– Mitä psykoterapia on ja mihin sitä käytetään. Psykoterapian suhde muihin ohjausmuotoihin. Psykoterapeutilta edellytettävät ominaisuudet.
– Psykoterapian tuloksellisuutta määrittävät tekijät ja näyttöön perustuva psykoterapia.
– Hoitoon liittyvä lainsäädäntö, hoidon palvelujärjestelmä ja psykoterapian etiikka.
– Ihmisen psyykkinen kasvu ja kehitys: varhaiset vuorovaikutussuhteet ja kiintymyssuhdeteoria.
– Lasten ja nuorten mielenterveys.
– Kriisit ja traumat.
– Masennus.
– Pelot ja ahdistuneisuushäiriöt.
– Päihdeongelmat.
– Psykoosit.
– Persoonallisuushäiriöt.
– Syömishäiriöt.
– Ratkaisukeskeinen psykoterapia.
– Kognitiivinen psykoterapia.
– Psykodynaaminen psykoterapia.
– Perhe- ja pariterapiat.
– Psykofyysinen psykoterapia ja mindfulness.
Koulutus antaa yleisnäkemyksen ihmisen kasvuun ja kehitykseen, psykiatriseen diagnostiikkaan, eri psykoterapian viitekehyksiin ja niiden käyttämiin teorioihin ja käytäntöihin ja psykoterapian näyttöön sekä etiikkaan. Koulutuksen käytyään osallistujalla on paremmat valmiudet toimia terapeuttisessa ja ohjaavassa työssä tuloksellisesti.
Koulutuskokonaisuus antaa valmiudet toimia ratkaisukeskeisenä lyhytterapeuttina ja kokonaisuuteen sisältyy myös psykoterapiakoulutusten vaatimuksiin kuuluvat psykoterapeuttisten valmiuksien aihealueet.
Henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita psykoterapeuttisista ja ohjauksellisista työskentelymenetelmistä ja niiden tuloksellisesta soveltamisesta omien asiakkaidensa kanssa.
Peruskoulutukseksi soveltuu sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan alan korkeakoulututkinto. Koulutuksesta on hyötyä myös valmiille psykoterapeuteille, jotka kokevat tarvitsevansa lisäoppia lyhytterapeuttisten prosessien ohjaamisessa. Koulutus toimii sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiden täydennyskoulutuksena.
Koulutus täydentää myös sosiaali- ja terveysalan tai muun soveltuvan alan perustutkintoa psykoterapeuttisten valmiuksien osalta ja antaa kelpoisuuden hakea yliopistolliseen psykoterapeuttikoulutukseen soveltuvan tutkinnon pohjalta. Psykoterapeuttikoulutukseen soveltuvista taustatutkinnoista saa lisätietoa asetuksesta (VNA 1120/2010). Koulutus antaa lyhytterapeuttipätevyyden, joka ei kuitenkaan ole Valviran laillistama terveydenhuollon ammattinimike. Tällä koulutuksella on laadunvarmistuksen takeena rekisteröity tavaramerkki ”Siria sertifioitu lyhytterapeutti”, jota saa käyttää vain tämän koulutuksen suorittaneet henkilöt.
Koulutusjohtaja, konseptin omistaja:
• Sirkku Ruutu, sirkku.ruutu@siria.fi. Toimitusjohtaja Siriassa.
Pääkouluttaja:
• Niina Nurmela, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, tutkija, VTM, laillistettu sosiaalityöntekijä
Muita mahdollisesti käytettäviä ratkaisukeskeisiä kouluttajia:
• Niina Nurmela, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, tutkija, VTM, laillistettu sosiaalityöntekijä
• Johanna Perttilä, KM, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, työnohjaaja
• Marjo Kokko, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, osaamisalueena myös psykofyysinen ja sensomotorinen terapia, HOT ja kognitiivinen käyttäytymisterapia
• Katriina Lyttinen, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti
• Aune Karhumäki, VTM, ratkaisukeskeinen ja psykofyysinen psykoterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti, työnohjaaja
Lisäksi voidaan käyttää vierailevia asiantuntijaluennoitsijoita soveltuvin osin niihin teemoihin, joissa se on tarpeellista.
4450 € / opiskelija, kun mukana vähintään 15 osallistujaa
Opintomaksu laskutetaan opintojen keston aikana henkilökohtaisen maksuohjelman mukaisesti.
Mira Huotari
mira@kainula.fi
p. 040 1488 591
Opiskelijavalinta / kirjalliset valintakysymykset:
Opiskelijavalinta tapahtuu pääosin kirjallisten hakemusten perusteella. Ilmoittautumisen jälkeen opiskelija vastaa seuraaviin kysymyksiin ja lähettää vastauksensa koulutuksen yhteyshenkilölle (Mira Huotari / mira@kainula.fi) heti ilmoittautumisensa jälkeen. Opiskelijavalinnoista vastaa Sirian kouluttajatiimi.
1) Taustakoulutukset ja työkokemus sosiaali-, kasvatus- tai terveysalalta. Mikä tutkinto, missä ja milloin suoritettu?
2) Pystytkö suorittamaan lyhytterapiaopintoihin liittyvän asiakasharjoittelun (100 t) omassa työpaikassasi? Kyllä/Ei
a. Jos pystyt, millainen on asiakaskuntasi?
b. Jos et pysty, miten aiot hankkia asiakkaasi?
3) Koulutus perustuu aikuispedagogiikkaan ja vaatii itseohjautuvuutta. Jokaisen koulutuspäivän välissä on luettavaa kirjallisuutta. Miten kykenevä olet huolehtimaan suunnitelmallisesta ja itsenäisestä omien opintojesi aikataulussa pysymisestä?
(asteikolla 1-10)? Perustele numeerinen vastauksesi, kiitos.
4) Koulutuksen yksi työmuoto on opiskelijakollegan kirjallisten töiden lukeminen ja vertaisryhmäpohdinnat. Miten sitoutunut olet löytämään yhteistä aikaa vertaiskeskusteluihin seminaaripäivien ulkopuolella (0-10)?
5) Koulutuksessa harjoitellaan lyhytterapeuttisia työmenetelmiä pienryhmissä. Tämä edellyttää kykyä ja halua jakaa oman elämän pienehköjä työstettäviä teemoja ja kehityshaasteita. Miten halukas koet olevasi tämänkaltaiseen työskentelyyn?
6) Kuinka kykenevä koet olevasi itsearviointiin ja vertaisarviointiin opinnoissa?
7) Koulutuksen aikana saatu palaute voi joskus haastaa aiempia käsityksiä itsestäsi. Millainen koet olevasi palautteen vastaanottajana?
8) Mitkä ominaisuudet tekevät sinusta omasta mielestäsi soveltuvan lyhytterapeutiksi?
9) Kerro lyhyesti, miksi juuri tämä koulutus kiinnostaa sinua.
10) Asteikolla 0-10, paljonko koet, että sinulla on tällä hetkellä psyykkistä energiaa suoriutua vaativasta koulutuksesta? Kerro, millainen yleinen elämäntilanteesi on tällä hetkellä.
Valintakriteereissä painotetaan seuraavia alueita:
– Tarkoituksenmukainen koulutus- ja työkokemustausta. Opiskelijan soveltuvuus voidaan tarvittaessa varmistaa puhelinhaastattelulla.
– Mahdollisuus itsenäiseen asiakashankintaan
– Valmius itseohjautuvaan ja vastuulliseen aikuisopiskeluun
– Halu edesauttaa myös muiden ryhmäläisten opinnoissa onnistumista
– Sisäinen motivaatio lyhytterapeuttiseen työskentelyyn
– Hakujärjestys
Koulutuspaikkoja täytetään sitä mukaa, kun opiskelijat ilmoittautuvat koulutukseen ja ilmoittautujien taustatiedot saadaan hyväksytettyä Sirian asiantuntijatiimissä!
Poissaolot
Koulutukseen kuuluu 100% suoritusvelvollisuus. Opiskelijalla on mahdollisuus korvata korkeintaan 2 poissaoloaan toisen rinnakkaisen ryhmän vastaavassa lähipäivässä, jos sellainen on saatavilla. Korvaavuudesta sovitaan aina kouluttajan kanssa erikseen ja opiskelija on itse vastuussa poissaolojensa korvaamisaktiivisuudesta.
Salassapitovelvollisuus
Opiskelijat ja kouluttajat sitoutuvat pitämään salassa toisistaan ja asiakkaistaan kuulemat asiat. Salassapitovelvollisuus jatkuu koulutuksen loputtua.
Helmikuussa alkava koulutus on täynnä – uusi ryhmä käynnistyy syyskuussa 2022. Voit ennakkoilmoittautua syksyllä 2022 alkavaan toteutukseen ilmoittautumalla tämän koulutuksen ilmoittautumislomakkeen kautta varasijalle.
Ennakkolukemistona:
Turpeinen, P. & Nurmento, R. (Toim.) 2016. Terapiasuhteessa olemisen taito. Edita.
Muu kirjallisuus vahvistetaan orientaatiopäivässä.
Kirjallisuuteen kuuluu yleisiä psykoterapian ja psykiatrian oppikirjoja ja syventävää ratkaisukeskeistä kirjallisuutta yhteensä noin 18 kirjaa. Kirjallisuudesta tehdään kirjallinen reflektointi, jolla tarkoitetaan oman ajattelun soveltamista kyseessä olevaan kirjallisuuteen. Se ei ole kopionomainen lyhennelmä, vaan soveltava tuotos, jossa opiskelijan oma kokemus ja ajattelu yhdistyvät.
Opintomateriaalina käytetään myös kouluttajien kirjoittamia täsmäopuksia, joita opiskelijat voivat hankkia omakustannushintaan.
Varsinainen ilmoittautumisaika on päättynyt ja koulutus on täynnä.
Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 B, 3.krs
87100 Kajaani
Kainula-opisto
Sissikuja 3
87100 Kajaani