Oppimiskeskus Kainula
Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 B, 3.krs
87100 Kajaani
Verkkotuetut monimuoto-opinnot
Opintojaksot sisältävät jaksokohtaisesti määriteltyjä suoritustapoja kuten verkkoluentoja ja/tai tallenteita, verkkotyöskentelyä, opintopiirejä, oppimistehtäviä, kirjallisuus/luentotenttejä.
Verkkoluentoja on mahdollista seurata yhdessä opintoryhmän kanssa Kainuun kesäyliopistolla tai itsenäisesti omalta kotikoneelta. Osa luennoista myös tallennetaan, joten tallenteet voi kuunnella itselleen sopivana ajankohtana. Verkkotentit suoritetaan omalta kotikoneelta.
Opinnot on aikataulutettu. Osan opintojaksoista voi suorittaa molempina lukukausina, osan vain syyslukukaudella, osan vain kevätlukukaudella. Myös verkkokursseilla työskentely ja etäyhteydellä osallistuttavissa oleva työskentely voi olla aikataulutettu.
Opinnoissa ei ole määrättyä suorittamisjärjestystä. Johdatus kasvatustieteisiin on hyvä johdanto, mutta opinnot voi aloittaa ja suorittaa myös aikataulullisista syistä eri järjestyksessä.
Opintokokonaisuuden sisältö muodostuu kasvatustieteiden yleisistä yhteisistä perusteista, lisäksi niihin perehdytään myös oman koulutusalan näkökulmasta. Opinnoissa kasvatustieteitä ja omaa koulutusalaa tarkastellaan kasvatuksen historiallisista ja filosofisista sekä yhteiskunnallisista näkökulmista. Lisäksi mukana on eri ikävaiheet kattavia yksilönkehityksen ja elämänkulun sekä kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimispsykologian perusteita. Lopuksi perehdytään oman koulutusalan toimintakenttiin ja työkäytäntöihin.
OPINTOKOKONAISUUS KOOSTUU SEURAAVISTA OPINTOJAKSOISTA:
• Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op
• Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa varhaiskasvatus 3 op
• Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa 2 op
• Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, koulutuskohtainen osa varhaiskasvatus 3 op
• Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa 2 op
• Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa varhaiskasvatus 3 op
• Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, yhteinen ja koulutuskohtainen osa 5 op
• Orientaatio varhaiskasvatukseen 5 op
Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee kasvatuksen, koulutuksen ja elinikäisen oppimisen keskeiset käsitteet,
• on saanut yleiskuvan kasvatustieteiden tutkimusalueista ja menetelmällisistä lähestymistavoista,
• tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita.
Sisältö:
Kasvatuksen keskeiset käsitteet (kasvatus, opetus, koulutus, pedagogiikka, ohjaus; elinikäinen oppiminen, inkluusio, kehitys, sivistys, sosialisaatio).
Kasvatustieteiden paikka ja vaikuttavuus tieteiden järjestelmässä kansallisesti ja kansainvälisesti.
Kasvatuksen tutkimuksen yleiset ominaispiirteet ja tyypilliset kohteet.
Suoritus:
Verkkovälitteiset luennot ja/tai tallenteet, kirjallisuuden sekä luentojen ja luentomateriaalien tenttiminen verkkotenttinä
Lisätiedot:
Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op pitää suorittaa joko ennen tai samaan aikaan koulutuskohtaisen osan kanssa.
Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa varhaiskasvatus 3 op
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa tulkita kasvatusalan keskeisiä käsitteitä oman kasvatustieteellisen alansa näkökulmasta,
• osaa soveltaa kasvatusalan menetelmällisiä lähestymistapoja oman tieteen- ja koulutusalansa tutkimuskysymyksiin,
• tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita.
Sisältö:
Koulutusalan tieteellinen perusta ja sille keskeiset käsitteet.
Koulutusalalle ominaisia tutkimuskohteita ja tutkimusmenetelmällisten lähestymistapojen esimerkkejä.
Suoritus:
Verkkovälitteiset luennot ja/tai tallenteet, oppimistehtävät ryhmätyönä
Aikataulu:
Luennot 6. ja 7.10.2022
Lisätiedot:
Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op pitää suorittaa joko ennen tai samaan aikaan koulutuskohtaisen osan kanssa.
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa 2 op
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• hahmottaa kasvatus- ja koulutuskysymystenaikasidonnaisuuden,
• tunnistaa kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofianvälisen eroavuuden,
• pystyy arvioimaan kasvatukseen liittyvien ilmiöiden historiallisia ja filosofisia lähtökohtia,
• hahmottaa suomalaiselle yhteiskunnalle ominaisen yhteyden kasvatuksen ja demokratian välillä.
Sisältö:
Kasvatuksen ja koulutuksen historiallis-filosofinen kehkeytyminen.
Kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofian käsitteet.
Suomalaisen kasvatusajattelun ja koulutuspolitiikan yhteiskunnallis-kulttuuriset vaikuttimet.
Kasvatuksen arvosidonnaisuus.
Suoritus:
Verkkovälitteiset luennot ja/tai tallenteet, luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuva verkkotentti
Aikataulu:
Luennot aikavälillä 25.10.-8.11.2022
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, koulutuskohtainen osa varhaiskasvatus 3 op
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida varhaiskasvatukseen liittyvien ilmiöidenhistoriallis-filosofisialähtökohtia,
• osaa soveltaa historiallis-filosofistalähestymistapaa varhaiskasvatuksen tutkimuksessa,
• osaa reflektoida omaa kehittyvää professionaalisuuttaan suomalaisen varhaiskasvatuksen kehityksen valossa.
Sisältö:
Varhaiskasvatuksen historiallis-filosofiseterityiskysymykset.
Tutkimuskirjallisuuden hyödyntäminen varhaiskasvatuksen historiallisten ja filosofisten lähtökohtien tarkastelussa.
Suoritus:
Verkkovälitteinen johdantoluento, reflektiotapaaminen ja raportin tekeminen opintopiiriryhmässä
Aikataulu:
Syyslukukausi 2022
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa 2 op
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää kasvatussosiologisen tutkimuksen perusasetelmia, teoriasuuntauksia ja peruskäsitteitä,
• tuntee koulutuksen yhteiskunnalliset funktiot ja osaa pohtia koulutuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä,
• tietää globalisaation eri ulottuvuudet ja yhteyden kansalliselle koulutuspolitiikalle ja on edistynyt kriittisen ja eettisen ajattelun taidoissaan.
Sisältö:
Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat.
Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.
Globalisaation haasteet koulutuspolitiikalle.
Suoritus:
Verkkovälitteiset luennot ja/tai tallenteet 14 t ja lisäksi
luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen verkkotenttinä (yksilö- tai ryhmätentti) TAI luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvat oppimistehtävät TAI luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvan opintopiiriraportin tekeminen opintopiiriryhmässä
Aikataulu:
Luennot aikavälillä 9.1.-19.1.2023
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa varhaiskasvatus 3 op
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• arvioida varhaiskasvatukseen liittyvien ilmiöidenhistoriallis-filosofisia lähtökohtia,
• soveltaa historiallis-filosofistalähestymistapaa varhaiskasvatuksen tutkimuksessa,
• reflektoida omaa kehittyvää professionaalisuuttaan suomalaisen varhaiskasvatuksen kehityksen kautta.
Sisältö:
Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat.
Koulutuksen funktiot.
Kasvatuksen ja koulutuksen merkitys suomalaisen yhteiskunnan eri ikäryhmille.
Suoritus:
Kirjallisuuteen pohjautuva yksilö- tai ryhmätehtävä
Aikataulu:
Kevätlukukausi 2023
Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, yhteinen ja koulutuskohtainen osa 5 op
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää ihmisen lajityypillisen yksilökehityksen ja toiminnan reunaehdot,
• tunnistaa ihmisen kehityksen ja kulttuurin yhteen kietoutumisen yksilön kasvuprosessissa,
• ymmärtää kannustamisen ja huomioon ottavan vuorovaikutuksen merkityksen kehityksessä, oppimisessa ja hyvinvoinnissa,
• osaa tunnistaa vuorovaikutusta ja hyvinvointia vahvistavia tai vaarantavia tekijöitä sekä yksilöissä että ympäristössä.
Sisältö:
Opintojakso koostuu yhteisestä osasta (3 op) ja koulutusaloittain eriytyvästä osasta (2 op).
YHTEINEN OSA 3 op:
Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet.
Ihmisen luontaisen kehityksen kaari ja elämänkaari.
Ajattelu, motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi.
Tunnesäätely, stressiaktivoituminen ja kehollisuus.
Vuorovaikutus ja oppiminen kasvun ja kehityksen näkökulmista.
KOULUTUSKOHTAINEN OSA VARHAISKASVATUS 2 op:
Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet.
Ihmisen luontaisen kehityksen kaari ja elämänkaari.
Ajattelu, motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi.
Tunnesäätely, stressiaktivoituminen ja kehollisuus.
Vuorovaikutus ja oppiminen kasvun ja kehityksen näkökulmista.
Sisältöteemoja tarkastellaan kasvun, kehityksen ja opettajuuden näkökulmasta.
Suoritus:
YHTEINEN OSA 3 op:
Verkkovälitteiset luennot ja/tai tallenteet ja verkkotentti
KOULUTUSKOHTAINEN OSA VARHAISKASVATUS 2 op:
Verkkovälitteiset luennot, verkko-opintopiiri, ryhmäesseen kirjoittaminen
Orientaatio varhaiskasvatukseen 5 op
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa pohtia reflektiivisesti varhaiskasvatusta koskevia asenteitaan ja ennakkokäsityksiään,
• ymmärtää varhaiskasvatusta ja esiopetusta ohjaavien suunnitelmien ja määräysten merkityksen pedagogisen työn perustana,
• osaa tarkastella ja kuvata varhaiskasvatuksen opettajan työtehtäviä ja roolia monialaisessa työyhteisössä, sekä oppimisympäristöjä inklusiivisessa toimintakulttuurissa,
• osaa havainnoida eri-ikäisten lasten kasvun, kehityksen, oppimisen ja toimijuuden tunnuspiirteitä ja ymmärtää pedagogisten valintojen merkityksenlapsen motivaatioon, kehitykseen ja oppimiseen sekä hyvinvointiin,
• on motivoitunut kehittämään pedagogista ajatteluaan ja perustelemaan sitä teoreettisten näkökulmien avulla.
Sisältö:
Varhaiskasvatuksen keskeiset pedagogiset käsitteet; varhaiskasvatusta ohjaavat suunnitelmat ja määräykset pedagogiikan lähtökohtana; reflektio ammatillisen kehittymisen perustana; Varhaiskasvatuksen opettajan rooli ja työn kokonaiskuva; turvallinen, yksilön osallisuutta tukeva inklusiivinen toimintakulttuuri; lapsen ja ryhmän toiminnan sekä opettajan pedagogisen vuorovaikutuksen tavoitteellinen havainnointi; arkiajattelu ja teoreettinen ajattelu kasvatusalalla.
Suoritus:
Verkkovälitteiset luennot ja/tai tallenteet, ohjattu pienryhmätyöskentely lähi- tai etäryhmissä, päiväkodissa toteutettavat havainnointitehtävät, yksilöllisesti ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät, itsenäinen työskentely
Lisätiedot:
Opiskelijan tulee hankkia rikosrekisteriote opintojakson suorittamista varten.
Perusopintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija ymmärtää kasvatustieteiden muodostamaa kokonaisuutta monitieteisenä tieteenalana sekä tunnistaa joitakin sen keskeisimmistä sisältö- ja sovellusaloista ja toimintakonteksteista.
Hänellä on alustava käsitys kasvatustieteiden tavoista käsitteellistää kasvun ja oppimisen ilmiöitä sekä niiden tutkimustavoista. Opiskelija on motivoitunut tieteenalansa opinnoista, osoittaa halua osaamisensa kehittämiseen ja on varmistumassa koulutusvalintansa osuvuudesta.
Opiskelijalla on valmius rakentaa tieteellistä, kestävää ja eettistä perustaa varhaiskasvatuksen kasvatustyölle. Hänellä on perustietoja ja perustaitoja hoidon, kasvatuksen ja opetuksen suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi, lasten kehityksen ja oppimisen, sosiaalistumisen, sivistymisen, henkistymisen sekä kestävän lapsuuden edistämiseksi. Hän osaa käyttää systeemistä pedagogista ajattelua ja ymmärtää sen kestävän ja kriittisen luonteen. Opiskelija ymmärtää, miten systeeminen pedagoginen ajattelu ja toiminta turvaavat ja kehittävät varhaiskasvatusta, esiopetusta ja koulumaailmaan siirtymistä.
Opinnot sopivat varhaiskasvatuksen koulutukseen hakeville, päivähoidon ja pienten lasten toiminnan ohjauksessa toimiville ammatillisen osaamisen täydentämiseksi ja kaikille aihepiiristä kiinnostuneille.
Varhaiskasvatukseen suuntautunut kasvatustieteellisen alan perusopintokokonaisuus tuo mahdollisuuden hakeutua varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen väylän kautta, opinnot eivät sellaisenaan tuota varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta aiemman päivähoitoalan tms. tutkinnon lisäksi.
Opintojen suorittaminen avoimessa yliopistossa ei takaa tutkinto-opiskelijaksi pääsyä ja avoimessa yliopistossa opiskellessaan opiskelija ei ole mukana vielä varmassa ”väylässä”.
450 €
Hinta on kokonaishinta ja sisältää Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston palvelumaksuosuuden (225 €) sekä Kainuun kesäyliopiston osuuden (225 €).
Palvelumaksuosuus tulee maksaa opintojaksoittain erissä opinto-oikeuden aktivoinnin yhteydessä, Kainuun kesäyliopiston opintomaksuosuus laskutetaan seuraavan lukukauden alkaessa.
Emilia Rissanen
emilia@kainula.fi
Opinnot eivät tuota varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta aiemman päivähoitoalan tms. tutkinnon lisäksi. Opinnot hyväksi luetaan Itä-Suomen yliopiston varhaiskasvatuksen opettajan koulutusohjelmassa täysimääräisesti. Voit hakea yliopiston tutkinto-opiskelijaksi joko avoimen yliopiston opinnoilla tai valintakokeella/todistusvalinnalla.
Ilmoittautumisen Kainuun kesäyliopiston opintoihin ja koulutuksiin voi perua maksutta opintojen viimeiseen varsinaiseen ilmoittautumispäivään saakka.
Peruminen tulee tehdä kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen emilia@kainula.fi.
Jos ilmoittautuminen jätetään perumatta, ilmoittautunut henkilö on velvollinen maksamaan koko opintomaksun, vaikka ei osallistuisikaan opintoihin.
Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 B, 3.krs
87100 Kajaani
Kainula-opisto
Sissikuja 3
87100 Kajaani