Ilmoittautuminen on päättynyt.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani
Itsenäisesti suoritettavat verkkotuetut monimuoto-opinnot
Opintokokonaisuus sisältää opintojaksoittain määriteltyjä erilaisia suoritustapoja: verkkotyöskentelyä, opintopiirejä, etäopetukseen osallistumista, oppimistehtäviä, kirjallisuustenttejä verkossa jne.
Opinnot ovat suoritettavissa etänä, eivät sisällä pakollista lähiopetusta, mutta voivat sisältää opetukseen osallistumista.
Osan opintojaksoista voi suorittaa molempina lukukausina, osan vain syyslukukaudella, osan vain kevätlukukaudella.
Opintokokonaisuuden sisältö muodostuu kasvatustieteiden yleisistä yhteisistä perusteista, lisäksi niihin perehdytään myös oman koulutusalan näkökulmasta. Opinnoissa kasvatustieteitä ja omaa koulutusalaa tarkastellaan kasvatuksen historiallisista ja filosofisista sekä yhteiskunnallisista näkökulmista. Lisäksi mukana on eri ikävaiheet kattavia yksilönkehityksen ja elämänkulun sekä kasvatus-j a kehityspsykologian ja oppimispsykologian perusteita. Lopuksi perehdytään oman koulutusalan toimintakenttiin ja työkäytäntöihin.
OPINTOKOKONAISUUS SISÄLTÄÄ SEURAAVAT OPINTOJAKSOT:
Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op (syksy)
Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 3 op (syksy)
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa 2 op (syksy)
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 3 op (syksy)
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa 2 op (syksy, kevät)
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 3 op (kevät)
Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, yhteinen osa 3 op (syksy, kevät)
Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 2 op (syksy, kevät)
Toimijana kasvatus- ja koulutusalalla 5 op (kevät)
Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op
Sisältö:
Kasvatuksen keskeiset käsitteet (kasvatus, opetus, koulutus, pedagogiikka, ohjaus; elinikäinen oppiminen, inkluusio, kehitys, sivistys, sosialisaatio). Kasvatustieteiden paikka ja vaikuttavuus tieteiden järjestelmässä kansallisesti ja kansainvälisesti. Kasvatuksen tutkimuksen yleiset ominaispiirteet ja tyypilliset kohteet.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tuntee kasvatuksen, koulutuksen ja elinikäisen oppimisen keskeiset käsitteet,
– on saanut yleiskuvan kasvatustieteiden tutkimusalueista ja menetelmällisistä lähestymistavoista,
– tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita.
Suoritustavat:
Luennot 10 t (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet), kirjallisuuden sekä luentojen ja luentomateriaalien tenttiminen verkkotenttinä, itsenäinen työskentely
Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 3 op
Sisältö:
Koulutusalan tieteellinen perusta ja sille keskeiset käsitteet. Koulutusalalle ominaisia tutkimuskohteita ja tutkimusmenetelmällisten lähestymistapojen esimerkkejä.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa tulkita kasvatusalan keskeisiä käsitteitä oman kasvatustieteellisen alansa näkökulmasta,
– osaa soveltaa kasvatusalan menetelmällisiä lähestymistapoja oman tieteen- ja koulutusalansa tutkimuskysymyksiin,
– tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita.
Suoritustavat:
Luennot (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet) 4 t (kasvatustiede 2 t ja aikuiskasvatustiede 2 t), luentoihin sekä luento-, oppi- ja oheismateriaaliin pohjautuvat soveltavat tehtävät, itsenäinen työskentely
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa 2 op
Sisältö:
Kasvatuksen ja koulutuksen historiallis-filosofinen kehkeytyminen. Kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofian käsitteet. Suomalaisen kasvatusajattelun ja koulutuspolitiikan yhteiskunnallis-kulttuuriset vaikuttimet. Kasvatuksen arvosidonnaisuus.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– hahmottaa kasvatus- ja koulutuskysymysten aikasidonnaisuuden,
– tunnistaa kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofianvälisen eroavuuden,
– pystyy arvioimaan kasvatukseen liittyvien ilmiöiden historiallisia ja filosofisia lähtökohtia,
– hahmottaa suomalaiselle yhteiskunnalle ominaisen yhteyden kasvatuksen ja demokratian välillä.
Suoritustavat:
Luennot 10 t (myös etäyhteys ja tallenteet), luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuva verkkotentti, itsenäinen työ
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 3 op
Sisältö:
Kasvatusta ja aikuiskasvatusta koskevan keskustelun historiallisuus. Kansalliskirjasto ja sen digitaaliset aineistoistot. Lehtitekstit kasvatuksen historian ja filosofian lähdemateriaalina.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– hahmottaa kasvatus- ja koulutuskysymysten aikasidonnaisuuden,
– pystyy arvioimaan kasvatukseen liittyvien ilmiöiden historiallisia ja filosofisia lähtökohtia,
– soveltaa omassa tieteenalassaan historiallis-filosofista lähestymistapaa,
– osaa keskustella kasvatuksen ja koulutuksen historiallisista ja filosofisista lähtökohdista,
– hallitsee kansalliskirjaston digitaalisten materiaalien käytön.
Suoritustavat:
Osallistuminen aloitustapaamiseen 2 t (myös etäyhteys), opintopiirityöskentely ja opintopiiriraportin kirjoittaminen (myös etäryhmät), seminaari (myös etäosallistuminen mahdollista), itsenäinen työskentely
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa 2 op
Sisältö:
Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille. Globalisaation haasteet koulutuspolitiikalle.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tietää kasvatussosiologisen tutkimuksen perusasetelmia, teoriasuuntauksia ja peruskäsitteitä,
– tuntee koulutuksen yhteiskunnalliset funktiot ja osaa pohtia koulutuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä,
– tietää globalisaation eri ulottuvuudet ja yhteyden kansalliselle koulutuspolitiikalle ja on edistynyt kriittisen ja eettisen ajattelun taidoissaan.
Suoritustavat:
Opiskelija valitsee suoritustavan 1 tai 2:
Suoritustapa 1: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina), luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen verkkotenttinä (yksilö- tai ryhmätentti 2-6 henkilöä), itsenäinen työskentely
Suoritustapa 2: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina) luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvan opintopiiriraportin tekeminen opintopiiriryhmässä, itsenäinen työskentely
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 3 op
Sisältö:
Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen funktiot ja oppijoiden diversiteetti. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– Tunnistaa kasvatussosiologisen näkökulman tieteellisissä teksteissä,
– Tunnistaa koulutuksen yhteiskunnallisia ja kulttuuria merkityksiä,
– Osaa reflektoida käsitteellisesti omaa koulutusta ja oppimista suhteessa elämänkulkuun ja yhteiskuntaan,
– Tunnistaa koulutuspoliittisia haasteita ja osaa analysoida niitä kriittisesti.
Suoritustavat:
Aloitustapaaminen 2 t (myös etäyhteys), oppimateriaaleihin pohjautuvat oppimistehtävät
Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, yhteinen osa 3 op
Sisältö:
Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet. Ihmisen kehityksen kaari ja elämänkaari. Ajattelu, motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi. Vuorovaikutus ja oppiminen kasvun ja kehityksen näkökulmista.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tunnistaa ihmisen kehityksen ja kulttuurin yhteen kietoutumisen yksilön kasvuprosessissa,
– ymmärtää kannustamisen ja huomioon ottavan vuorovaikutuksen merkityksen kehityksessä, oppimisessa ja hyvinvoinnissa,
– osaa tunnistaa vuorovaikutusta ja hyvinvointia vahvistavia tai vaarantavia tekijöitä sekä yksilöissä että ympäristössä.
Suoritustavat:
Luennot 16 t (luennot striimataan ja niistä saatavilla myös tallenteet), oppimistehtävä ja itsenäinen työskentely
Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 2 op
Sisältö:
Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet, ilmiöt ja tutkimus yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen näkökulmasta.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa tarkastella ihmisen oppimista ja kehittymistä koko elämänkaaren aikana kasvatuspsykologian näkökulmasta,
– ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen yksilön kehityksen ja oppimisen tukemisessa koulutuksen, työn ja vapaa-ajan konteksteissa,
– osaa soveltaa kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian käsitteitä ja teorioita oman tieteenalan ilmiöiden tarkasteluun,
– osaa reflektoida omaa toimintaansa oppijana psykologisen tiedon pohjalta.
Suoritustavat:
Verkko-opinnot; verkko-opintopiirissä tehtävä opintopiiriraportti, opintopiiriraporttien vertaisarviointi, itsenäinen työskentely
Toimijana kasvatus- ja koulutusalalla 5 op
Sisältö:
Kasvatusalan generalistien ydinkompetenssit ja -kvalifikaatiot. Asiantuntijuuden, ammatillisen toimijuuden ja ammatillisen identiteetin perusteet. Kasvatusalan eri toimintakontekstit. Kasvatus- ja koulutusalan työelämä ja -tehtävät. Generalistikoulutus ja työmarkkinat.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tunnistaa ammatillisen osaamisen kehittymisen ja asiantuntijuuteen kasvamisen teoreettisia näkökulmia,
– ymmärtää korkeakoulutuksen merkityksen työelämässä ja kasvatustieteilijän asiantuntijatehtävissä,
– tunnistaa kasvatus- ja koulutusalan erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja, käytännön työkenttiä ja asiantuntijatehtäviä,
– on tutustunut kasvatustieteilijän erilaisiin tehtäviin,
– on aloittanut omien ammatillisten vaihtoehtojensa pohdinnan.
Suoritustavat:
Verkko-opinnot, oppimateriaaleihin perustuvat yksilötehtävät, pienryhmäharjoituksia korvaavat verkkotehtävät, verkossa toteutettava ryhmätehtävä, itsenäinen työskentely
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija ymmärtää aikuiskasvatustieteen ja yleisen kasvatustieteen ominaispiirteitä sekä tunnistaa joitakin niiden keskeisimpiä sisältö- ja sovellusaloja sekä toimintakonteksteja. Hänellä on alustava käsitys niiden tavoista käsitteellistää kasvun ja oppimisen ilmiöitä sekä tutkimustavoista. Opiskelija on motivoitunut valitsemansa tieteenalan opinnoista ja osoittaa halua osaamisensa kehittämiseen.
Opinnot sopivat koulutuksen kehittämisen, suunnittelun, hallinnon, arvioinnin sekä henkilöstön kehittämisen asiantuntijatehtävissä toimiville ammatillisen osaamisen täydentäjille ja ko. tehtäviin suuntautuville sekä kaikille aihepiiristä kiinnostuneille.
Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteeseen suuntautuneet perusopinnot tarjoavat hyvän mahdollisuuden hakeutua tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väylän kautta Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen asiantuntijakoulutusohjelmaan ks https://www.uef.fi/fi/avoimen-yliopiston-vayla-tutkinto-opiskelijaksi sekä erilaisiin opettajankoulutuksiin.
500 €
Hinta on opintojen kokonaishinta ja sisältää sekä Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston palvelumaksuosuuden (12 €/opintopiste) että Kainuun kesäyliopiston osuuden (200 €).
Palvelumaksuosuutta opiskelija maksaa opintojaksokohtaisesti sen mukaan, miten opinnoissa etenee ja opintojaksokohtaisia opinto-oikeuksia aktivoi.
Kainuun kesäyliopiston opintomaksuosuus laskutetaan syyslukukauden 2024 käynnistyttyä.
Opintomaksut ovat arvonlisäverottomia.
Mira Huotari
mira@kainula.fi
p. 040 1488 591
Opinnoissa ei ole määrättyä suorittamisjärjestystä kokonaisuustasolla, mutta yksittäisten jaksojen kohdalla yhteinen osa tulee suorittaa ennen tai samanaikaisesti koulutuskohtainen osan kanssa.
Johdatus kasvatustieteisiin-osat on hyvä johdanto, mutta opinnot voi aloittaa ja suorittaa myös aikataulullisista syistä eri järjestyksessä.
Jos opiskelija haluaa suorittaa opintokokonaisuuden lukuvuodessa esim. seuraavan kevään yhteishakua varten, kannattaa suorittaa ensin syksyllä Johdatus kasvatustieteisiin molemmat osat, Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet -jakson molemmat osat sekä Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi -jakson yhteinen osa. Kevätlukukaudelle jää suoritettavaksi Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet -jakson molemmat osat, Toimijana kasvatusalalla ja Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi -jakson koulutuskohtainen osa.
Huomioi, että jaksot ajoittuvat paljon päällekkäin.
Opinnot vastaavat Itä-Suomen yliopiston tutkintovaatimuksia.
Ilmoittautumisen Kainuun kesäyliopiston opintoihin voi perua maksutta opintojen viimeiseen varsinaiseen ilmoittautumispäivään saakka ellei opiskelija ole aktivoinut opinto-oikeutta avoimeen yliopistoon tätä aiemmin.
Peruminen tulee tehdä aina kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen mira@kainula.fi.
Jos ilmoittautuminen jätetään perumatta, ilmoittautunut henkilö on velvollinen maksamaan koko opintomaksun, vaikka ei osallistuisikaan opintoihin.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani