Ilmoittautuminen on päättynyt.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani
Itsenäisesti suoritettavat verkkotuetut monimuoto-opinnot
Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopinnot on aikataulutettuja ja integroitu yliopiston perus- eli tutkinto-opetukseen. Huomioi erityisesti opetuksen kellonajat ja etäopetuksen osallistumisvelvoite!
Opinto-oppaasta löydät tarkempia tietoja opintojaksoista (mm. läsnäoloa vaativan opetuksen aikataulut).
Perusopinnoissa käsitellään kasvatuksen ja koulutuksen lainsäädäntöä ja hallintoa, henkilöstön ja talouden johtamista, arviointia ja kehittämistä sekä pedagogista johtajuutta ja laatujohtamista. Lainsäädäntö, hallinto ja johtaminen opintojaksolla opiskelija voi valita koulutusmuodoittain eriytyvän seminaarin suuntautumisensa mukaisesti.
OPINTOKOKONAISUUS SISÄLTÄÄ SEURAAVAT OPINTOJAKSOT:
Johtajuusidentiteetti 1 op
Kasvatus- ja koulutusyhteisöjen pedagoginen johtaminen 5 op
Lainsäädäntö, hallinto ja johtaminen 2 op
Johtamisen perusteet 6 op
Henkilöstöjohtaminen 6 op
Arviointi kehittämisen tukena 5 op
Johtajuusidentiteetti 1 op (syksy 2024)
Sisältö:
Johtajuusidentiteetin muotoutuminen, asiantuntijuuden kehittyminen, oman oppimisen arviointi ja tavoitteiden asettaminen.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– ymmärtää johtajuusidentiteetin muotoutumista kasvatuksen ja koulutuksen sosiokulttuurisessa kontekstissa,
– on saanut valmiuksia oman johtajuusidentiteettinsä tarkasteluun ja kehittämiseen,
– osaa kuvata ja arvioida asiantuntijuutensa kehittymistä ja asettaa tavoitteita oppimiselleen.
(GT: Johtaminen ja kehittäminen, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen)
Suoritustavat:
Seminaareihin (aloitus, päätös) osallistuminen (4 t), vertaiskeskusteluun osallistuminen ja välitehtävät verkkoalustalla (2 x 3 t), kehittymissuunnitelma, itsenäinen työskentely. Huomioi jakson kesto!
Lisätiedot:
Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen opinnot aloitetaan tällä opintojaksolla. Jakso ”kulkee” muiden opintojen taustalla päättyen seminaariin toisella lukukaudella. Huomioi päiväaikaan oleviin seminaareihin osallistumisvelvoite myös etänä. Opetus toteutetaan Itä-Suomen yliopiston Teams-ympäristössä (ei oman organisaation Teams), opetuksen aikana tulee olla valmius käsitellä tiedostoja.
Kasvatus- ja koulutusyhteisöjen pedagoginen johtaminen, verkko-opetus (syksy 2024)
Sisältö:
Pedagoginen johtajuus, jaettu pedagoginen johtajuus, opettajajohtajuus, laadun paradigmat, laatutekijät, laadun teoreettiset mallit, johtajuuden ja laadun yhteydet, laadunhallinta.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tiedostaa pedagogisen johtajuuden yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä,
– osaa tarkastella ja tulkita pedagogista johtajuutta kriittisesti kompleksisen johtamisen näkökulmasta,
– tuntee jaetun pedagogisen johtajuuden tarkoitukset ja tekijät ja osaa arvioida niiden toteutumista koulutusorganisaatioissa,
– tuntee laadun paradigmat, teoreettiset mallit ja tekijät ja tunnistaa niiden ilmenemismuotoja ja merkityksiä kasvatuksessa ja koulutuksessa.
(GT: Johtaminen ja kehittäminen, kriittinen ajattelu)
Suoritustavat:
Oppimateriaalien itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävän tekeminen materiaaleja hyödyntäen.
Lainsäädäntö, hallinto ja johtaminen 2 op (kevät)
Sisältö:
Julkishallinnon organisaatioiden toiminta ja menettelyt, varhaiskasvatuksessa sekä perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa sovellettavat keskeisimmät lait ja asetukset, sopimukset ja säännöt, kasvatus- ja koulutusalan hallinto ja johtamistehtävät.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tuntee julkishallinnollisten koulutusorganisaatioiden toimintatapoja ja johtamista,
– tuntee kasvatuksen ja koulutuksen järjestämistä, laatua ja johtamista ohjaavat lait, asetukset, sopimukset ja säännöt,
– ymmärtää lain, asetusten, sopimusten ja sääntöjen vaikutuksia päivittäisen toiminnan johtamiseen varhaiskasvatuksen toimipaikoissa ja oppilaitoksissa.
(GT: johtaminen ja kehittäminen, etiikka)
Suoritustavat:
Suurryhmäopetukseen osallistuminen 6 t, koulutusmuodoittain eriytyvään seminaariseminaariin osallistuminen 4 t, työelämätehtävä, itsenäinen työskentely Huomioi opetukseen osallistumisvelvoite myös etänä.
Johtamisen perusteet 6 op (syksy ja kevät)
Sisältö:
Johtamisen tehtävät ja tasot. Yksilöiden, tiimien ja ryhmien johtaminen, motivointi ja valmentaminen, johtajuusajattelun ja -mallien kehitys, organisaation sosiaalinen rakenne ja organisaatiokäyttäytyminen, henkilöstöjohtaminen, kulttuurin, innovaatioiden ja muutoksen johtaminen, oppiva organisaatio, johtaminen globaalissa ympäristössä, eettinen johtaminen, organisaation yhteiskuntavastuu.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa eritellä johtamisen ja organisoinnin peruskäsitteitä, johtamisen perusteorioita ja perustehtäviä sekä näiden yhteyksiä uudistuvaan liiketoimintaan,
– ymmärtää, että liiketoimintaa harjoitetaan globaalien vaikutussuhteiden verkostossa jatkuvasti muuttuvassa palvelutaloudessa,
– osaa käyttää alan keskeistä käsitteistöä,
– osaa soveltaa keskeistä käsitteistöä ja oppimaansa teoriaa kriittisesti käytännön esimies- ja johtamistilanteissa,
– muodostaa kokonaiskuvan johtamisen oppiaineen keskeisistä teemoista.
(GT: Johtaminen ja kehittäminen, oman asiantuntemuksen tunnistaminen ja kehittäminen)
Suoritustavat:
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina perehtymällä oppimateriaaliin, palauttamalla oppimistehtäviä ja tekemällä verkkotentin oppimisympäristössä.
Henkilöstöjohtaminen 6 op (syksy, kevät)
Sisältö:
Henkilöstöjohtamisen historia ja pääkoulukunnat sekä keskeiset teoriat, kansallinen konteksti. Strateginen henkilöstöjohtaminen, henkilöstöjohtamisen prosessit ja käytännöt: hankkiminen, ylläpitäminen ja kehittäminen. Vuorovaikutus työyhteisössä, konfliktitilanteet.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa kuvata henkilöstöjohtamisen keskeiset teoriat ja yhteydet käytäntöön,
– tunnistaa henkilöstöjohtamisen prosessit ja niiden keskinäiset yhteydet,
– osaa vertailla henkilöstöjohtamisen rooleja ja merkitystä organisaatioissa,
– osaa soveltaa joitakin työkaluja työyhteisön vuorovaikutuksen kehittämiseksi ja ristiriitojen ratkaisemiseksi,
– osaa arvioida omaa kiinnostustaan henkilöstöjohtamisen tehtäviin.
Suoritustavat:
Opinnot suoritetaan verkko-opintoina perehtymällä oppimateriaaliin ja palauttamalla oppimistehtäviä.
Arviointi kehittämisen tukena 5 op (kevät)
Sisältö:
Arviointia ohjaavat lait ja linjaukset. Organisaatiotasoinen linjakas arviointikäytänteiden kehittämistyö. Arvioinnin tehtävät ja tarkoitukset kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisen, tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen koulutuksen toteutumisen ja luotettavuuden näkökulmasta. Arvioinnin eettiset perusteet nykyajassa.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tuntee arviointityötä ohjaavat kansalliset linjaukset ja lainsäädännön,
– osaa kehittää kasvatuksen ja koulutuksen arvioinnin periaatteita päiväkoti-, koulu tai oppilaitostasolla linjakkaasti,
– tietää erilaisia arvioinnin muotoja ja osaa arvioida niitä koulutuksen kehittämisen, oikeudenmukaisuuden ja luotettavuuden näkökulmasta (GT: etiikka, kriittinen ajattelu),
– osaa analysoida arvioinnin kehittämistyötä kriittisesti (GT: kriittinen ajattelu).
Suoritustavat:
Tallenteet, tehtävien tekeminen omatoimisina verkko-opintoina.
Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopinnot suorittanut opiskelija:
– tuntee johtamisen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä kulttuurisia ja yhteiskunnallisia yhteyksiä,
– osaa tarkastella ja arvioida johtamista teoreettisesti, käsitteellisesti ja systeemisesti,
– on saanut valmiuksia opetussuunnitelmatyön, arvioinnin ja kehittämisen johtamiseen pedagogisen laadun parantamiseksi,
– on vahvistanut ja monipuolistanut ammatillista johtajuusidentiteettiään ja osaa arvioida ja kehittää osaamistaan.
Opintokokonaisuus on suunnattu erityisesti opettajaksi opiskeleville ja opettajina toimiville. Se antaa valmiuksia varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen johtamistehtävissä toimimiseen.
Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopintojen suorittaminen täyttää opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 2.4 § säädetyn vaatimuksen rehtorilta vaadittavista opinnoista. Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksia koskevassa asetuksessa (2 §) todetaan, että: ”rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on:
1) ylempi korkeakoulututkinto;
2) tässä asetuksessa säädetty asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus;
3) riittävä työkokemus opettajan tehtävissä; sekä
4) opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot taikka muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.”
Pelkät kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopinnot eivät yksinomaan tuota rehtorin kelpoisuutta.
500 €
Hinta on opintojen kokonaishinta ja sisältää sekä Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston palvelumaksuosuuden (12 €/opintopiste) että Kainuun kesäyliopiston osuuden (200 €).
Palvelumaksuosuutta opiskelija maksaa opintojaksokohtaisesti sen mukaan, miten opinnoissa etenee ja opintojaksokohtaisia opinto-oikeuksia aktivoi.
Kainuun kesäyliopiston opintomaksuosuus laskutetaan syyslukukauden 2024 käynnistyttyä.
Opintomaksut ovat arvonlisäverottomia.
Mira Huotari
mira@kainula.fi
p. 040 1488 591
Kokonaisuuteen kuuluvien opintojaksojen keskinäinen suoritusjärjestys muotoutuu aikatauluista.
Opinnot aloitetaan Johtajuusidentiteetti -opintojaksolla. Opintojakso käynnistyy ensimmäisen kerran heti syyskuun alussa seminaarilla, ja opiskelija reflektoi ja rakentaa identiteettiään ja johtamisfilosofiaansa vuorovaikutuksessa koko lukuvuoden ajan huhtikuun lopussa olevaan päätösseminaariin saakka. Seminaareissa on etäosallistumismahdollisuus. Molemmissa seminaareissa on ehdoton läsnäolovelvoite!
Kasvatus- ja koulutusyhteisöjen pedagoginen johtaminen 5 op -jakson voi suorittaa aikataulutetusti vain syyslukukaudella itsenäisinä verkko-opintoina.
Opintojaksot Lainsäädäntö, hallinto ja johtaminen 2 op sekä Arviointi kehittämisen tukena 5 op voi suorittaa vain kevätlukukaudella. Opintojaksoon Lainsäädäntö, hallinto ja johtaminen sisältyy pakollista läsnäoloa vaativaa etäopetusta 5 x 2 tuntia.
Kauppatieteelliset opintojaksot suositellaan suoritettavaksi järjestyksessä: Johtamisen perusteet 6 op, Henkilöstöjohtaminen 6 op. Opintojaksoja voi suorittaa molempina lukukausina.
Opinnot vastaavat Itä-Suomen yliopiston tutkintovaatimuksia.
Ilmoittautumisen Kainuun kesäyliopiston opintoihin voi perua maksutta opintojen viimeiseen varsinaiseen ilmoittautumispäivään saakka ellei opiskelija ole aktivoinut opinto-oikeutta avoimeen yliopistoon tätä aiemmin.
Peruminen tulee tehdä aina kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen mira@kainula.fi.
Jos ilmoittautuminen jätetään perumatta, ilmoittautunut henkilö on velvollinen maksamaan koko opintomaksun, vaikka ei osallistuisikaan opintoihin.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani