Ilmoittautuminen on päättynyt.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani
Itsenäisesti suoritettavat verkkotuetut monimuoto-opinnot
Johtamisen ja markkinoinnin opintokokonaisuudessa käsitellään organisaation ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan jatkuvaa kehittämistä. Johtamisen opinnoissa keskeisiä teemoja ovat yritysten ja yhteisöjen rakentuminen ja kehittäminen, yhteisöjen moninaisuus ja vastuullinen johtaminen sekä vuorovaikutus ja viestintä johtamisessa ja muutostilanteissa. Markkinoinnissa opiskellaan muuttuvia markkinoita ja liiketoimintaympäristöjä, sidosryhmien osallistamista liiketoiminnan luomiseen ja kehittämiseen sekä vastuullista markkinointia.
OPINTOKOKONAISUUS SISÄLTÄÄ SEURAAVAT OPINTOJAKSOT:
Pakolliset opintojaksot:
Johtamisen perusteet 6 op
Markkinoinnin perusteet 6 op
Lisäksi valitaan vähintään 13 op seuraavista:
International Business 6 op
Vastuullinen liiketoiminta 6 op
Oman osaamisen tuotteistaminen 2 op
Henkilöstöjohtaminen 6 op
Jokin muu johtamisen tai markkinoinnin opintojakso, suoritettu joko suomalaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa 1-6 op
Johtamisen perusteet 6 op
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa eritellä johtamisen ja organisoinnin peruskäsitteitä, johtamisen perusteorioita ja perustehtäviä sekä näiden yhteyksiä uudistuvaan liiketoimintaan,
– ymmärtää, että liiketoimintaa harjoitetaan globaalien vaikutussuhteiden verkostossa jatkuvasti muuttuvassa palvelutaloudessa,
– osaa käyttää alan keskeistä käsitteistöä,
– osaa soveltaa keskeistä käsitteistöä ja oppimaansa teoriaa kriittisesti käytännön johtamistilanteissa,
– osaa muodostaa kokonaiskuvan johtamisen oppiaineen keskeisistä teemoista.
Sisältö:
Johtamisen tehtävät ja tasot. Yksilöiden, tiimien ja ryhmien johtaminen. Motivointi ja valmentaminen. Johtajuusajattelun ja -mallien kehitys. Organisaation sosiaalinen rakenne ja organisaatiokäyttäytyminen. Henkilöstöjohtaminen. Kulttuurin, innovaatioiden ja muutoksen johtaminen. Oppiva organisaatio. Johtaminen globaalissa ympäristössä. Eettinen johtaminen. Organisaation yhteiskuntavastuu.
Suoritustavat:
Verkko-opinnot, itsenäinen työskentely, oppimispäiväkirja ja verkkotentti
Markkinoinnin perusteet 6 op
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
– tunnistaa markkinoinnin roolin länsimaisessa markkinataloudessa,
– nimetä markkinoinnin tärkeimmät tehtävät ja perusprosessit,
– määritellä markkinoinnin perustyökalut,
– soveltaa luentoaineistoista opittua harjoituksissa/itseopiskelutehtävissä,
– arvioida kriittisesti markkinoinnin suuntauksia.
Sisältö:
Markkinoinnin perusmäärittelyt. Ostokäyttäytyminen. Segmentointi. Markkinointi-informaatio ja markkinointitutkimus. Tuote, hinta, jakelu, markkinointiviestintä. Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen. Suhdemarkkinointi, palvelujen markkinointi ja nonprofit-organisaatioiden markkinointi. Digitaalinen markkinointi.
Suoritustavat:
Verkkoluennot ja -materiaali, itseopiskelutehtävät, tentti
International Business 6 op
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Tiedolliset tavoitteet:
– osaa määritellä tärkeimmät kv. liiketoiminnan käsitteet,
– ymmärtää kv. liiketoiminnan monimutkaisuuden ja dynaamisen luonteen,
– osaa kehittää yleiskuvan kv. liiketoiminnan päätoimijoista sekä taloudellisista ja poliittisista tekijöistä,
– tunnistaa ja osaa luokitella tärkeimmät riskit ja mahdollisuudet globaaleilla markkinoilla.
Taidolliset tavoitteet:
– osaa tulkita liiketoiminnan suunnittelun monikulttuurisesta näkökulmasta globaalin liiketoimintaympäristön trendejä ja todellisuuksia,
– osaa vertailla kansainvälisiä markkinoita niihin liittyvien riskien ja mahdollisuuksien näkökulmasta,
– tuntee geneerisiä taitoja: johtaminen, kansainvälisyys.
Sisältö:
Avainkäsitteet kv. liiketoiminnan teoriassa ja käytännössä. Kv. liiketoiminnan tärkeimmät toimijat ja niiden toimintojen periaatteet. Politiikan, lainsäädännön ja taloudellisen ympäristön tärkeimmät osatekijät ja niihin liittyvät riskit. Kulttuuriset ulottuvuudet ja riskit kansainvälisen liiketoimintaviestinnän ja suhdetoiminnannäkökulmasta. Tärkeä eettinen näkökulma kansainvälisessä kontekstissa. Oleelliset asiat kv. kaupasta, suorista investoinneista ja alueellisesta integraatiosta. Kehittyvien markkinoiden liiketoimintaympäristön ominaispiirteet ja paikalliset toimijat.
Suoritustavat:
Itsenäinen opiskelu verkossa ja verkkotentti
Lisätietoja:
Language of instruction is English
Vastuullinen liiketoiminta 6 op
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
– kuvata, mitä vastuullisuus tarkoittaa koko yrityksen liiketoimintaa leikkaavana ajattelu- ja toimintatapana,
– tulkita yrityksen toimintaympäristön trendejä vastuullisuuden näkökulmasta,
– ymmärtää, mitä vastuullisuus merkitsee yrityksen perustoimintojen johtamisessa, tuote-, hinta- ja viestintäpäätöksissä sekä sidosryhmäsuhteissa,
– soveltaa vastuullisuuden näkökulmia liiketoiminnan kehittämisessä.
Sisältö:
Vastuullisuuden käsite. Vastuullisen markkinoinnin periaatteet. Asiakaslähtöinen vastuullisuus. Vastuulliset kilpailukeinot. Vastuullisuutta edellyttävä lainsäädäntö. Vastuullinen innovaatio.
Suoritustavat:
Verkko-opinnot, välitehtävät, vastuullisen liiketoiminnan suunnittelu ja arviointi
Lisätietoja:
Edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Markkinoinnin perusteet tai vastaavat tiedot.
Oman osaamisen tuotteistaminen 2 op
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– ymmärtää yrittäjyyden tarjoamat mahdollisuudet ja esteet,
– osaa arvioida omia ominaisuuksiaan, osaamistaan sekä tieto- ja taitopotentiaaliaan sekä tuntee näiden arviointiin liittyviä menetelmiä,
– osaa tunnistaa niin yrittäjän kuin palkansaajankin näkökulmista markkinoita, joilla omille vahvuuksille ja osaamiselle olisi kysyntää.
Sisältö:
Akateemiseen yrittäjyyteen liittyvät keskeiset piirteet ja tekijät. Yrittäjyyden ja tulevaisuuden työelämävalmiuksien tarkastelu ominaisuuksien, osaamisen ja arvojen valossa. Opiskelijan omien ominaisuuksien, arvojen, osaamisen sekä tieto- ja taitopotentiaalin arviointi erilaisten menetelmien kautta; tulevaisuuden työuramahdollisuuksien arviointia. Osaamisen tuotteistaminen.
Suoritustavat:
Verkko-opinnot, itsenäinen työskentely, oppimistehtävät
Henkilöstöjohtaminen 6 op
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa kuvata henkilöstöjohtamisen keskeiset teoriat ja yhteydet käytäntöön,
– osaa tunnistaa henkilöstöjohtamisen prosessit ja niiden keskinäiset yhteydet,
– osaa vertailla henkilöstöjohtamisen rooleja ja merkitystä organisaatioissa,
– osaa soveltaa joitakin työkaluja työyhteisön vuorovaikutuksen kehittämiseksi ja ristiriitojen ratkaisemiseksi,
– osaa arvioida omaa kiinnostustaan henkilöstöjohtamisen tehtäviin.
Sisältö:
Henkilöstöjohtamisen historia ja pääkoulukunnat sekä keskeiset teoriat, kansallinen konteksti. Strateginen henkilöstöjohtaminen, henkilöstöjohtamisen prosessit ja käytännöt. Vuorovaikutus työyhteisössä, konfliktitilanteiden ratkaiseminen.
Suoritustavat:
Verkko-opinnot: luentotallenteet, verkkomateriaali, oppimistehtävät
Johtamisen ja markkinoinnin perusopinnoissa opiskelija perehtyy johtamisen ja markkinoinnin teorioihin ja hankkii käytännön työssä tarvittavia työkaluja ja taitoja tiimityöstä, viestinnästä ja esimiestyöstä. Kursseilla tutustutaan kestävään liiketoimintaan sekä taloudellisten, sosiaalisten ja ekologisten kestävyysperiaatteiden soveltamiseen johtamisessa ja markkinoinnissa.
Johtamisen ja markkinoinnin opinnot soveltuvat sinulle erityisen hyvin, jos haluat tehdä töitä ihmisten parissa ja innostaa muita kohti yhteisiä tavoitteita. Johtamisen ja markkinoinnin perusopinnoista on mahdollista edetä sivuainekokonaisuuksiin johtaminen / aineopinnot tai markkinointi ja vähittäiskauppa / aineopinnot.
560 €
Hinta on opintojen max. kokonaishinta ja sisältää sekä Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston palvelumaksuosuuden (12 €/opintopiste) että Kainuun kesäyliopiston osuuden (200 €).
Palvelumaksuosuutta opiskelija maksaa opintojaksokohtaisesti sen mukaan, miten opinnoissa etenee ja opintojaksokohtaisia opinto-oikeuksia aktivoi.
Kainuun kesäyliopiston opintomaksuosuus laskutetaan syyslukukauden 2024 käynnistyttyä.
Opintomaksut ovat arvonlisäverottomia.
Mira Huotari
mira@kainula.fi
p. 040 1488 591
Opinnot vastaavat Itä-Suomen yliopiston tutkintovaatimuksia.
Varsinainen ilmoittautumisaika on umpeutunut.
Jälki-ilmoittautumisia otetaan vastaan 31.10.2024 saakka. Huomaa, että jälki-ilmoittautuminen on sitova eikä sitä sitä voi jälkikäteen perua.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani