Koulutuksen toteutuminen on varmistunut opintoesitteen mukaisin tiedoin!
Ilmoittautuminen on päättynyt.
Kainuussa koulutusta koordinoi
Oppimiskeskus Kainula/Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani
Verkkotuetut monimuoto-opinnot
Koulutus sisältää asiantuntijawebinaareja, alueellista pienryhmätyöskentelyä, reflektoivia tehtäviä sekä vertaiskeskustelua yhteisessä Moodlessa. Opiskelua tuetaan alueryhmittäin verkkotuutoroinnilla.
Verkkototeutuksena järjestettävä 7-11 opintopisteen koulutuskokonaisuus sisältää seuraavat osiot:
1. Strateginen hyvinvointi- ja turvallisuusjohtaminen | 3 op
2. Johtamisen psykologia turvallisuuden johtamisessa | 2 op
3. Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö sekä lainsäädäntö I 2 op
4. Resilienssi ja tunnejohtaminen | 2 op
5. Kriisijohtaminen, osallisuus ja yhteisöllisyys osana työhyvinvointia | 2 op
Viidestä toisiaan tukevasta koulutusosiosta osallistujan tulee suorittaa pakollinen osio (osio I) sekä 2-4 valinnaista osiota (osiot II-V), jolloin osallistuja suorittaa yhteensä 7-11 opintopisteen kokonaisuuden.
1. Strateginen hyvinvointi- ja turvallisuusjohtaminen | 3 op (pakollinen osio)
Sisältö:
Osiossa käsitellään oppilaitosten turvallisuustoiminnan kehittämisenhaasteita ja tavoitteita, sekä tunnistetaan ja eritellään teoreettisia lähestymisiä hyvinvointi ja turvallisuusjohtamiseen strategisesti. Osiossa perehdytään oppilaitosten kehittämistarpeisiin ja kehitetään ratkaisuja niihin yhdessä oppilaitosten henkilöstön ja muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi analysoidaan oman organisaation kehittämistarpeita, tutustutaan kehittämisen menetelmiin ja suunnitellaan toiminnan kehittämisprosessi. Osiossa käsitellään ennakointia ja siihen valmistautumista ja annetaan valmiuksia toimia kunnan vastuulla olevassa hyvinvointitehtävässä, johtuen hyvinvointialueuudistuksesta. Osiossa on 7 verkossa toteutettavaa koulutuspäivää. Osiossa aloitetaan oman organisaation hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman teko/päivitys prosessijohtamisen asiantuntijanjohdolla. Osiossa pidetään valtakunnallinen loppuseminaari keväällä 2026.
Aikataulu:
pe 24.01.2025 klo 9-15
pe 31.1.2025 klo 9-15
pe 07.02.2025 klo 9-15
pe 21.02.2025 klo 12.30-16
pe 14.03.2025 klo 12.30-16
pe 30.01.2026 klo 12.30-16
pe 13.02.2026 klo 9-15 / loppuseminaari
Kouluttajat:
Jaana Leinonen (HTT, dosentti), tutkimusjohtaja, Lapin hyvinvointialue. Leinonen on opettanut rehtoreiden johtamiskoulutuksissa / täydennyskoulutuksissa kymmenen vuoden ajan.
Riku Oksman (KTT), on toiminut yli 20 vuoden ajan projektijohtamisen ja kehittämistyön kouluttajana erilaisissa organisaatioissa. Hänen erikoisalaansa on projekteissa opitun hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä. Riku väitteli vuonna 2013 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa aiheenaan projektijohtamisen käytännöt suomalaisessa tv- ja elokuvatuotannossa. Koulutustyössään hän suosii erilaisia vuorovaikutteisia ja fasilitoivia menetelmiä.
2. Johtamisen psykologia turvallisuuden johtamisessa | 2 op
Sisältö:
Osiossa perehdytään johtamisen psykologiaan. Näkökulma on erityisesti sensemaking-teoriassa ja narratiivisuudessa. Kriisit luovat erilaisia ristiriitoja ja ristiriitaista ymmärrystä, jossa johtajan on kyettävä selkeästi kuvaamaan ja avaamaan organisaation tilannetta sekä sen asemointia kriisin keskellä. Johtajan on kyettävä selkeyteen sekä emotionaaliseen kerrontaan, jotta henkilöstö ja oppilaat pysyvät mukana. Osiossa käydään lävitse eri kriisityyppejä ja niiden määritelmiä sekä niihin vastaamista oikealla tilanteeseen sopivalla johtamistyylillä. Johtaminen on mitä suurimmassa määrin vuorovaikutusta, jonka avulla vaikutetaan ihmisiin ja heidän toimintaansa esimerkiksi kriisien keskellä. Osio sisältää 3 vuorovaikutteista verkossa toteutettavaa koulutuspäivää, jotka pitävät sisällään niin teoriaa kuin työpajoja, joissa jatketaan oman organisaation hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman työstöä.
Aikataulu:
ke 19.03.2025 klo 12.30-16
ke 02.04.2025 klo 12.30-16
ke 16.04.2025 klo 12.30-16
Kouluttaja:
Virpi Tökkäri (YTT), yliopistonlehtori Lapin yliopisto. Tökkäri on tutkinut ja opettanut johtamisen psykologiaan, sekä työyhteisöjen vuorovaikutukseen ja kokemuksellisuuteen liittyviä ilmiöitä, osallistavaa johtamista ja työhyvinvointia 15 vuotta.
3. Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö sekä lainsäädäntö | 2 op
Sisältö:
Turvallinen ja väkivallaton koulu tai oppilaitos on jokaisen lapsen, nuoren ja aikuisen oikeus. Turvallinen oppimisympäristö on kouluille ja oppilaitoksille lakisääteinen tehtävä. Tässä osiossa perehdytään systemaattiseen ja ennakoivaan turvallisuusjohtamiseen, riskienhallinnan perusteisiin ja varautumisen lähtökohtiin sekä esihenkilöiden vastuualueisiin. Osiossa perehdytään myös kiusaamiseen ja kouluväkivaltaan puuttumiseen. Kiusaamisen ennaltaehkäisy, puuttuminen ja jälkiseuranta ovat opetushenkilökunnan virkavelvollisuuksia. Osio sisältää 3 webinaaripäivää, jotka pitävät sisällään teoriaa, käytännön esimerkkejä ja keskustelua sekä soveltavan tehtävän.
Aikataulu:
ke 27.08.2025 klo 12.30-16
to 11.09.2025 klo 12.30-16
ke 01.10.2025 klo 12.30-16
Kouluttajat:
Tiina Ranta (KM), turvallisuusjohtaja ja -kouluttaja, tohtorikoulutettava. Ranta on mm. toiminut turvallisuusjohtajana valtionhallinnossa ja korkeakoulussa. Hän on osallistunut useisiin valtakunnallisiin tutkimus- ja selvityshankkeisiin sekä työryhmiin oppilaitosten ja korkeakoulujen turvallisuusjohtamisen kehittämiseksi.
Niina Mäntylä (HTT, OTM), julkisoikeuden professori Vaasan yliopisto. Mäntylä on tutkinut mm. koulukiusaamista ja koulujen toiminnan valvontaa.
4. Resilienssi ja tunnejohtaminen | 2 op
Sisältö:
Osiossa käydään lävitse organisaatioita kohtaavia kriisejä resilienssin ja tunnejohtamisen kautta. Osiossa pohditaan resilienssin tarvetta ja kuinka hyvin johtaja voi tunteilla ja tunteita ymmärtämällä saavuttaa poispääsyn kriiseistä. Tietoisuus tunteista luo ja kehittää organisaation jäsenten hyviä sosiaalisia taitoja, sosiaalista pätevyyttä ja toisten/itsensä hyväksyntää. Tunnejohtaminen on mahdollista ottaa osaksi organisaation sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen johtamista. Osiossa pohditaan miten resilienssiä voi kehittää ja lisätä organisaatiossa ja kuinka tärkeää on tunteiden tunnistaminen ja niiden säätely, jotta kriiseistä selvitään. Osiossa pohditaan myös resilienssin ja kriisijohtamisen yhteyttä. Osio sisältää 3 vuorovaikutteista verkossa toteutettavaa koulutuspäivää, jotka pitävät sisällään niin teoriaa kuin työpajoja, joissa jatketaan oman organisaation hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman työstöä.
Aikataulu:
to 30.10.2025 klo 12.30-16
to 06.11.2025 klo 12.30-16
to 13.11.2025 klo 12.30-16
Kouluttaja:
Virpi Tökkäri (YTT), yliopistonlehtori Lapin yliopisto. Tökkäri on tutkinut ja opettanut johtamisen psykologiaan, sekä työyhteisöjen vuorovaikutukseen ja kokemuksellisuuteen liittyviä ilmiöitä, osallistavaa johtamista ja työhyvinvointia 15 vuotta.
5. Kriisijohtaminen, osallisuus ja yhteisöllisyys osana hyvinvointijohtamista | 2 op
Sisältö:
Osiossa perehdytään oppilaitosten kriisijohtamiseen, pedagogiseen- ja muutosjohtamiseen, työlainsäädäntöön, henkilöstöjohtamiseen ja työorganisaatiodynamiikkaan. Osiossa tutustutaan oman johtajuuden ja johtamistyylin tunnistamiseen ja kehittämiseen. Kriisijohtaminen on osa pedagogista johtamista sekä muutosjohtamisen osaamista, jotka korostuvat eri kriisitilanteissa ja henkilöstön jaksamisen tilanteissa. Osiossa käydäänkin lävitse keskeisintä henkilöstöä osallistavaa henkilöstöjohtamista. Osio koostuu 3 vuorovaikutteisesta verkossa toteutettavasta opetuspäivästä. Osiossa tarkastellaan osallistujien kriisisuunnitelmia ja tuetaan niiden kehittämistä.
Aikataulu:
to 27.11.2025 klo 9-15
to 11.12.2025 klo 9-15
Kouluttajat:
Timo Kettunen (KM) toimii Oulussa monitoimitalon sekä yhtenäisen peruskoulun johtajana ja rehtorina. Hän on työskennellyt usean vuoden ajan johtamiskoulutuksessa Lapin ja Oulun yliopistoissa sekä kouluttanut johtamisen erikoisammattitutkintoa. Kettunen on julkaissut kaksi tietokirjaa ja on koulutukseltaan luokanopettaja. Hän aloitti uransa alakoulun rehtorina ja on vuodesta 2012 toiminut nykyisissä tehtävissään. Vuosina 2010–2012 hän oli mukana Oulun alueen kuntaliitosvalmisteluissa ja on myös toiminut merkittävissä järjestöllisissä tehtävissä Opetusalan ammattijärjestössä.
Arto Willman
Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta
Kouluissa on herätty voimallisesti vastaamaan turvallisuus- ja hyvinvointihaasteisiin, joiden käsittely on koronapandemian ja turbulentin maailman tilanteen aikana jäänyt toissijaiseksi. Jatkuva muutos sekä huoli lasten ja nuorten sekä henkilöstön terveydestä ja hyvinvoinnista kuormittavat oppilaitoksissa. Johtajan moninaisen työnkuvan vuoksi työ koetaan raskaana ja erityisesti turvallisuusjohtamiseen tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Koulujen on hyvä varautua myös akuutteihin kriiseihin. Hyvinvointi-, turvallisuus- ja kriisivalmiussuunnitelmat tulee olla ajan tasalla.
Opetus- ja kasvatusalan johtajat tai johtotehtävissä toimivat, opettajat
Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoittamana / Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutus lv. 2024-2025, ja on osallistujalle maksuton.
Mira Huotari
mira@kainula.fi
p. 040 1488 591
Koulutuskokonaisuuteen mahtuu mukaan 20 osallistujaa. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Koulutus toteutetaan Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen Instituutin, Kainuun kesäyliopiston, Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen, Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalveluiden ja Savonlinnan kesäyliopiston kanssa yhteistyössä.
Koulutukseen ilmoittaudutaan viiden eri alueryhmän kautta: Jyväskylä, Kainuu, Kokkola, Rovaniemi ja Savonlinna.
Ilmoittautumisen voi perua maksutta 31.12.2024 saakka. Tämän jälkeen ilmoittautuminen on sitova eikä sitä voi kuluitta perua.
Ilmoittautumisen peruutus tulee tehdä sähköpostitse osoitteeseen mira@kainula.fi.
Mikäli osallistuja peruu osallistumisensa varsinaisen ilmoittautumisajan umpeuduttua tai jättää osallistumatta koulutukseen, peritään 100 € käsittelymaksu.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani