Ilmoittautuminen on päättynyt.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani
Itsenäisesti suoritettavat verkkotuetut monimuoto-opinnot
Opintokokonaisuus sisältää opintojaksoittain määriteltyjä erilaisia suoritustapoja: verkkotyöskentelyä, oppimistehtäviä, opintopiirejä, verkkotenttejä tai sähköisiä tenttejä (Exam).
Opinnot ovat suoritettavissa yhtä tenttiä lukuun ottamatta etänä.
Opinnot eivät sisällä pakollista lähiopetusta, mutta voivat sisältää opetukseen osallistumista.
Osan opintojaksoista voi suorittaa molempina lukukausina, osan vain syyslukukaudella, osan vain kevätlukukaudella.
Opinnoissa perehdytään kasvatuksen ja opetuksen erityispedagogiseen perustaan ja sen yhteiskunnalliseen tehtävään sekä erityispedagogiikan merkitykseen elämän eri vaiheissa.
Keskeisinä aihealueina ovat oppimisen vaikeudet ja niiden taustalla olevat tekijät sekä toiminta- ja oppimisympäristön merkitys yksilölliselle oppimiselle, kasvulle ja kehitykselle.
OPINTOKOKONAISUUS SISÄLTÄÄ SEURAAVAT OPINTOJAKSOT:
Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op
Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa (erityispedagogiikka) 3 op
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa 2 op
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, koulutuskohtainen (erityispedagogiikka) osa 3 op
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa 2 op
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa (erityispedagogiikka) 3 op
Orientoituminen erityispedagogiikan osa-alueisiin 5 op
Yksilön kehitys ja sen tukeminen, kirjallisuus 3 op
Yksilön kehitys ja sen tukeminen, verkkotehtävä 2 op
Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op (syksy)
Sisältö:
Kasvatuksen keskeiset käsitteet (kasvatus, opetus, koulutus, pedagogiikka, ohjaus; elinikäinen oppiminen, inkluusio, kehitys, sivistys, sosialisaatio). Kasvatustieteiden paikka ja vaikuttavuus tieteiden järjestelmässä kansallisesti ja kansainvälisesti. Kasvatuksen tutkimuksen yleiset ominaispiirteet ja tyypilliset kohteet.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija.
– tuntee kasvatuksen, koulutuksen ja elinikäisen oppimisen keskeiset käsitteet,
– on saanut yleiskuvan kasvatustieteiden tutkimusalueista ja menetelmällisistä lähestymistavoista,
– tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita.
Suoritustavat:
Luennot 10 t (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet), kirjallisuuden sekä luentojen ja luentomateriaalien tenttiminen verkkotenttinä, itsenäinen työskentely
Aikataulu:
Luennot järjestetään syyslukukauden ensimmäisessä periodissa. Verkkotentti on mahdollista suorittaa syksyllä 2024 lokakuussa ja marraskuussa, keväällä 2025 maaliskuussa ja toukokuussa ja kesällä 2025 elokuussa.
Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa (erityispedagogiikka) 3 op (syksy, kevät)
Sisältö:
Koulutusalan tieteellinen perusta ja sille keskeiset käsitteet. Koulutusalalle ominaisia tutkimuskohteita ja tutkimusmenetelmällisten lähestymistapojen esimerkkejä.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa tulkita kasvatusalan keskeisiä käsitteitä oman kasvatustieteellisen alansa näkökulmasta,
– osaa soveltaa kasvatusalan menetelmällisiä lähestymistapoja oman tieteen- ja koulutusalansa tutkimuskysymyksiin,
– tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita.
Suoritustavat:
Luennot 4 t (lähiopetuksena luentosalissa, katsottavissa tallenteina luentojen jälkeen); parityönä tehtävä luentoihin ja kirjallisuuteen perustuva kirjallinen raportti, itsenäinen työskentely
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa 2 op (syksy)
Sisältö:
Kasvatuksen ja koulutuksen historiallis-filosofinen kehkeytyminen. Kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofian käsitteet. Suomalaisen kasvatusajattelun ja koulutuspolitiikan yhteiskunnallis-kulttuuriset vaikuttimet. Kasvatuksen arvosidonnaisuus.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– hahmottaa kasvatus- ja koulutuskysymysten aikasidonnaisuuden,
– tunnistaa kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofianvälisen eroavuuden,
– pystyy arvioimaan kasvatukseen liittyvien ilmiöiden historiallisia ja filosofisia lähtökohtia,
– hahmottaa suomalaiselle yhteiskunnalle ominaisen yhteyden kasvatuksen ja demokratian välillä.
Suoritustavat:
Luennot 10 t (myös etäyhteys ja tallenteet), luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuva verkkotentti, itsenäinen työskentely
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, koulutuskohtainen (erityispedagogiikka) osa 3 op (syksy, kevät)
Sisältö:
Erityispedagogiikan kehkeytyminen nykymuotoonsa. Suomalaisen kasvatusajattelun ja koulutuspolitiikan yhteiskunnallis-kulttuuriset ja vaikuttimet. Erityispedagogiikan arvosidonnaisuus.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tunnistaa erityispedagogiikan kysymysten aikasidonnaisuuden,
– osaa arvioida erityispedagogiikkaan liittyvien ilmiöiden historiallisia ja filosofisia lähtökohtia,
– hahmottaa suomalaiselle yhteiskunnalle ominaisen yhteyden kasvatuksen ja demokratian välillä.
Suoritustavat:
Kirjallisuuden tenttiminen verkkotenttinä, itsenäinen työskentely
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa 2 op (syksy, kevät)
Sisältö:
Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille. Globalisaation haasteet koulutuspolitiikalle.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– tietää kasvatussosiologisen tutkimuksen perusasetelmia, teoriasuuntauksia ja peruskäsitteitä,
– tuntee koulutuksen yhteiskunnalliset funktiot ja osaa pohtia koulutuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä,
– tietää globalisaation eri ulottuvuudet ja yhteyden kansalliselle koulutuspolitiikalle ja on edistynyt kriittisen ja eettisen ajattelun taidoissaan.
Suoritustavat:
Opiskelija valitsee suoritustavan 1 tai 2:
Suoritustapa 1: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina), luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen verkkotenttinä (yksilö- tai ryhmätentti 2-6 henkilöä), itsenäinen työskentely
Suoritustapa 2: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina) luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvan opintopiiriraportin tekeminen opintopiiriryhmässä, itsenäinen työskentely
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa (erityispedagogiikka) 3 op (kevät)
Sisältö:
Erityispedagogiikan rooli yhteiskunnassa. Erityispedagogiset toimintaympäristöt ja tuen järjestäminen Suomessa ja globaalisti. Erityispedagogiikan rooli elämänkaaressa.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa jäsentää erityispedagogiikan toimintaympäristöjä elämänkulun eri vaiheissa,
– tunnistaa suomalaisia ja globaaleja koulutuksen ja oppimisen tukijärjestelmiä,
– osaa reflektoida kriittisesti yhteiskunnassa olevia vammaisuuteen ja moninaisuuteen liittyviä käsitteitä,
– tunnistaa esteettömien ja saavutettavien toimintaympäristöjen edellytyksiä yhteiskunnassa.
Suoritustavat:
Aloitusluento (seurattavissa myös verkossa reaaliaikaisesti ja katsottavissa tallenteena), luentoihin ja kirjallisuuteen perustuva pienryhmätyönä toteutettava oppimistehtävä, itsenäinen työskentely
Orientoituminen erityispedagogiikan osa-alueisiin 5 op (syksy, kesä)
Sisältö:
Oppimiseen ja kehitykseen liittyvät yksilölliset erot ja ympäristön vaatimukset. Pedagoginen tuki. Yksilön tukeminen eri elämänalueilla.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– ymmärtää erityispedagogisten ilmiöiden syntyvän yksilön ja ympäristön suhteessa,
– tunnistaa erityispedagogisia ilmiöitä useilla elämän osa-alueilla,
– ymmärtää oppimisen ja tuen välisen suhteen ja siihen liittyvät eettiset valinnat,
-osaa viestiä tieteelliseen tietoon pohjautuvaa tietoa vertaisille sopivalla tavalla.
Suoritustavat:
Verkko-opinnot: opintopiirityöskentely sähköisellä oppimisalustalla, kirjallinen tai audiovisuaalinen oppimistehtävä-
Yksilön kehitys ja sen tukeminen, kirjallisuus 3 op (syksy, kevät)
Sisältö:
Opintojakso sisältää yksilön kehityksen keskeiset piirteet ja niiden tukemismahdollisuudet eri elämänvaiheissa ja toimintaympäristöissä.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa tunnistaa yksilöllisen kehityksen monitahoisuutta erilaisissa kasvuympäristöissä,
– tuntee toimintatapoja, joilla yksilön kehitystä voidaan tukea,
– tunnistaa tutkimuskirjallisuuden merkityksen oman ajattelunsa kehittämisessä.
Lisätiedot:
Opintojakson kirjallisuusosa suoritettava ennen jakson verkkotehtäväosaa.
Suoritustavat:
Kirjallisuuden tenttiminen sähköisenä tenttinä Exam-tenttijärjestelmässä yliopiston kampuksella.
Yksilön kehitys ja sen tukeminen, verkkotehtävä 2 op (syksy, kevät)
Sisältö:
Opintojakso sisältää yksilön kehityksen keskeiset piirteet ja niiden tukemismahdollisuudet eri elämänvaiheissa ja toimintaympäristöissä.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
– osaa tunnistaa yksilöllisen kehityksen monitahoisuutta erilaisissa kasvuympäristöissä,
– tuntee toimintatapoja, joilla yksilön kehitystä voidaan tukea,
– tunnistaa tutkimuskirjallisuuden merkityksen oman ajattelunsa kehittämisessä.
Lisätiedot:
Opintojakson kirjallisuusosa suoritettava ennen tätä jakson verkkotehtäväosaa.
Suoritustavat:
Verkkotehtävät, itsenäinen työskentely
Erityispedagogiikan perusopinnot suoritettuaan opiskelija:
– tunnistaa ja osaa määritellä kasvatuksen ja opetuksen erityispedagogisen perustan ja sen yhteiskunnallisen tehtävän,
– on perehtynyt erityispedagogiikan merkitykseen elämän eri vaiheissa.
Erityispedagogiikan perusopinnot sopivat opetus- ja koulutustehtävissä toimiville, erityiskasvatuksen kelpoisuus- tai tutkinto-opintoja suunnitteleville, ammatillisen osaamisen täydentäjille, perustutkinto-opiskelijoille sivuaineeksi mutta myös kaikille teemasta kiinnostuneille.
HUOM! Erityispedagogiikan perus- ja aineopinnot (yht. 60 op) eivät tuota erityisopettajan kelpoisuutta.
500 €
Hinta on opintojen kokonaishinta ja sisältää sekä Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston palvelumaksuosuuden (12 €/opintopiste) että Kainuun kesäyliopiston osuuden (200 €).
Palvelumaksuosuutta opiskelija maksaa opintojaksokohtaisesti sen mukaan, miten opinnoissa etenee ja opintojaksokohtaisia opinto-oikeuksia aktivoi.
Kainuun kesäyliopiston opintomaksuosuus laskutetaan syyslukukauden 2024 käynnistyttyä.
Hinta ei sisällä EXAM-tentin suorittamisesta aiheutuvia kuluja.
Opintomaksut ovat arvonlisäverottomia.
Mira Huotari
mira@kainula.fi
p. 040 1488 591
Opinnoissa ei ole määrättyä suorittamisjärjestystä kokonaisuustasolla, mutta yksittäisten jaksojen kohdalla yhteinen osa tulee suorittaa ennen tai samanaikaisesti koulutuskohtainen osan kanssa.
Yksilön kehitys ja sen tukeminen, kirjallisuusjakso tulee suorittaa ennen jakson verkkotehtävää.
Opintojakson Yksilön kehitys ja sen tukeminen tentti on sähköinen (EXAM)-tentti, joka tulee suorittaa yliopiston kampusalueella. Tenttimisestä aiheutuvat kustannukset eivät sisälly opintomaksuun!
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa tulee suorittaa ennen jakson koulutuskohtaista osaa. Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa tulee suorittaa ennen tai samaan aikaan kuin sen koulutuskohtainen osa.
Huomioi, että opintojaksojen suorittaminen ajoittuu paljon päällekkäin.
Opinnot vastaavat Itä-Suomen yliopiston tutkintovaatimuksia.
Ilmoittautumisen Kainuun kesäyliopiston opintoihin voi perua maksutta opintojen viimeiseen varsinaiseen ilmoittautumispäivään saakka ellei opiskelija ole aktivoinut opinto-oikeutta avoimeen yliopistoon tätä aiemmin.
Peruminen tulee tehdä aina kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen mira@kainula.fi.
Jos ilmoittautuminen jätetään perumatta, ilmoittautunut henkilö on velvollinen maksamaan koko opintomaksun, vaikka ei osallistuisikaan opintoihin.
Oppimiskeskus Kainula / Kainuun kesäyliopisto
Linnankatu 6 C
87100 Kajaani